onsdag 11 augusti 2021

Fransk utgångspunkt med italiensk dragning

 

Häromdagen hade jag bestämt mig för att laga ratatouille. Ni vet, fransk grönsaksröra. Jag googlade fram det HÄR receptet, men konstaterade att jag inte hade aubergine hemma. Men det skulle inte hindra mig, jag var inställd på tomatbaserad grönsaksröra så det fick bli ratatouille utan aubergine. Men med tomatpuré, som jag tyckte saknades i receptet. Lagade och smakade av och tyckte att en skvätt flytande kalvfond och lite torkad dragon skulle funka bra. Och vet ni, det blev så himla gott! Och det visade sig att jag lagat en italiensk variant på den franska rätten utan att jag visste om det! Fast jag hade tagit den ett steg längre när jag la till kalvfond och dragon. 


Jag visste det! Jag är mer italiensk än fransk! 


Och jag har lärt mig att smaka av och våga krydda av alla matlagningsprogram jag sett på tv...



Inga kommentarer: