torsdag 7 januari 2021

Julbord

 





Nu plockar jag undan julen. Får se om julgranen får stå kvar till helgen, men ikväll åker julpyntet upp på vinden.





Är det det här man kallar julbord? Haha. 



Apropå julbord, så hittade jag en jullista när jag slösurfade under julen. Minns inte vart. Men här kommer min variant av listan. All kursiv röd text är i vanlig ordning länkar.


1. Pepparkakor eller lussebullar?


Nja... pepparkaksdeg! Och lussebullar från bensinmacken. :-) Eller pepparkakor i smulad form enligt det HÄR receptet. Lussebullebak i den HÄR formen. Eller så HÄR. Eller varför inte så HÄR?


2. Skumtomtar eller knäck?


Jag kan äta skumtomtar. Precis som jag kan äta Ahlgrens bilar. Men om jag ska vara riktigt ärlig så tycker jag inte att de är supergoda... Knäck? Japp, om de är gjorda efter DET HÄR receptet. Fast de kanske räknas mer som smörkolor än knäck... Goda är de i alla fall! Mycket godare än skumtomtar. Och Ahlgrens bilar. Varför gjorde jag inga såna den här julen...?


3. Ischoklad eller marsipan?


Marsipan! Jag får rysningar bara jag tänker på ischoklad. Det. Är. Inte. Gott. Minns att vi tillverkade såna varje jul när jag var liten, men jag minns inte att jag åt dem...


4. Köttbullar eller prinskorv?


Så där på bägge, skulle jag svara. Det är ingen mat jag direkt längtar efter. Men jag äter om det serveras. Jag kan vara utan dem på julbordet. Men köttbullar, sås och potatis, eller potatismos! är gott. Prinskorv äter jag helst som de är. Kalla och ostekta. Direkt från paketet. Barndomsmat. 


5. Julkorv eller julskinka?


Julkorv? Vad är det?? Jag får väl svara julskinka. På knäcke med senap. Eller på julbordet tillsammans med Janssons frestelse. Och kryddpepparstekt brysselkål. Och rödkål. Brunkål hoppar jag över. Såvida det inte serveras i en kålpudding. Fast så klart inte på julbordet!


6. Lax eller sill?


Jatack! I år gjorde jag fyra olika sorters sill. Brantevik, citron, curry och  fransk vitlök


7. Sylta eller leverpastej?


Örk! Förlåt, jag menar Nej tack, jag avstår helst.


8. Paradis eller Aladdin? 


Aladdin är barndomsjul för mig, men jag slutade äta när de tagit bort alla favoriterna. Lite dyrt och onödigt att köpa en ask Aladdin och bara äta gräddnougaten... Förresten, jag är helt övertygad om att försäljningen hade ökat om de bytt färg på asken. Kan ni se den svart-vit? 


9. Revbensspjäll eller Janssons?


Jatack. Gärna samtidigt. Revben tillagade efter det HÄR receptet.


10. Glögg eller julmust?


Jag är inte jätteförtjust i någondera. Måste jag välja en så väljer jag glögg. Man blir vansinnigt törstig av julmust. Inte på att dricka mer julmust, bara törstig. Eller är det julmaten man blir törstig av...?


11. Rödbetssallad eller Dopp i grytan?


Dopp i grytan har jag aldrig testat. Rödbetssallad är väl ok, men det är inget måste på mitt julbord. Men på en skinksmörgås under december.


12. Ris a la Malta eller risgrynsgröt?


Gillar inte vispgrädde så ris a la Malta går bort. Risgrynsgröt och den ska vara kall. Men jag har inte ätit risgrynsgröt på julafton sen jag var liten. Vem orkar det? Hur orkade man det på sjuttiotalet?


13. Hemma eller borta?


Juldagen hemma, det är ett måste! Då ska man ligga på soffan i pyjamas och käka julgodis och titta på film. Och fingra på julklapparna. Och spela sällskapsspel. Och lösa korsord.


14. Utomlands eller Sverige?


Gärna julmarknad utomlands vid adventstid, och kanske nyår utomlands, men juldagarna har jag svårt att föreställa mig utomlands. Men varför inte? När världen är tillgänglig igen. Fast då vill jag först och främst absolut åka på julmarknad igen.


15. Äta julmat endast på julafton eller hela december? 


Jag är ingen jättefantast av julmat och framförallt inte blandningen. Så jag svarar gärna utspritt under december. Jag hade gärna ätit nåt annat på julafton. Vilket vi gjorde den här julen. Men maken ÄLSKAR julmat och skulle kunna äta det varje dag under hela december. 


16. Ge eller få?


Ge OCH få. 




Inga kommentarer: