söndag 17 januari 2021

Tillbakablickar på sommarlistor och instagramarkiv

 



Vi brukar göra en bucket list inför sommaren. Lista sånt som vi vill göra och hinna med. Ja, det är så klart på mitt initiativ och ja, jag brukar få tvinga familjen till det, men vi gör det. Det är väl inte dags ännu, men jag hittade lapparna från förra och förrförra året. Lite sorgligt. Att jämföra de önskemål vi hade inför sommaren 2019 med de inför sommaren 2020. Sommaren 2019 stod världen öppen för oss. De enda begränsningarna stod vår fantasi för. Och plånboken så klart, man kan ju inte göra allt man önskar. 





Här är lite exempel från vår bucket list inför sommaren 2019:


grilla, spela minigolf, vara uppe sent, sova länge, äta glass, göra marmelad, få fräknar, bada, få bruna ben, plocka bär, vara med kompisar, bada i havet, äta frukost i trädgården... 


Det stod exakt likadant på listan inför 2020. Och kommer att göra inför 2021. 





Men vad var det som var så sorgligt? Jo, att världen stod öppen för oss var så tydligt 2019. Låt oss läsa vidare på vår bucket lista:


åka till Frankrike, åka till Stockholm, åka Öresund runt, åka till Köpenhamn, åka till Italien... 


Alltså, nu åkte vi inte till alla dessa ställen, men vi drömde om det! Och det är ju det en bucket list är till för. Att lista sånt man skulle vilja göra. 





När vi skrev listan inför sommaren 2020 hade världen haft pandemi i tre månader och det här det sorgliga kommer in. Det fanns ingen värld utanför vår egen lilla hemmavärld på listan... inga önskningar om resor. Vi visste ju att det inte var möjligt.





Men, vet ni, det blev en mysig sommar ändå. En så kallad hemestersommar. Hemmasemester. Och nästan alla de där andra önskningarna uppfyllde vi. 


Jag väntar nån månad till innan vi gör vår bucket list för denna sommaren. Jag tror minsann att jag ska uppmuntra oss att drömma om världen, även om den kanske inte blir mer tillgänglig än förra sommaren! Drömma kan man ju alltid. Måste man ju alltid! 





Alla bilderna i det här inlägget är förresten klippta från mitt instagramkonto och visar att sommaren 2020 nog inte var så dum ändå. 💓



Inga kommentarer: