tisdag 20 oktober 2020

Varför köksrenovering är som att spela tetris*




Vågar inte räkna hur många såna här lådor jag har brottats med de senaste dagarna. Och fyllt. Nej, vi håller inte på att flytta. Vi ska renovera köket. 



Alltså, har vi extreeemt mycket grejor i vårt kök, som inte är galet stort, eller...? Jag begriper inte hur mycket det varit att packa ner. Och allt ska packas försiktigt och lådorna inte fyllas upp till bredden för då blir de för tunga. 








Men nu är skåpen tömda. Jag vet inte hur vi skulle klara oss om vi inte hyrt tillfälligt förråd för lådor och möbler. För även om vi har kört iväg lådorna och köksbord och stolar, så är det liksom en massa andra grejor måste flyttas och stuvas om. I andra rum än köket. Vi har kök och vardagsrum och grovkök på nedanvåningen. Vardagsrummet har vi tömt på matbord och stolar (står just nu i det hyrda förrådet) och mattor har flyttats bort. 







Vi har lagt skyddspapp på golvet och där ligger just nu 245 paket med köksdelar staplade. Vilket jobb att sortera dem! Men nu ligger de där. 







Ett litet provisoriskt matbord har fått ta plats framför soffan, där soffbordet har fått ny placering (för att få plats) och klaffstolar vi normalt har i förrådet har fått flytta in tillfälligt för de är lättare att stuva undan eftersom de är just klaffstolar. Men vi har inte stolar till oss alla fyra, så vi får sitta vid det provisoriska matbordet i omgångar. Haha.  


Grovköket huserar just nu skafferivaror. Det blir en hel del när man plockar ut dem ur ett skafferi... De skafferivaror som inte kommer att användas under köksrenoveringen, som mjöl och bakattiraljer och sånt, står just nu längs med väggen bredvid min säng. Behändigt om jag skulle vakna hungrig. Haha. 



En fåtölj från vardagsrummet har tillfälligt fått flytta upp i arbetsrummet. Det blev trångt, men mysigt. 


Jag tror att vi sätter espressomaskinen i sovrummet. Enda stället den får plats på just nu. Väääldigt behändigt när man vaknar och bara sträcker ut handen och trycker igång en espresso. Har inte testat det ännu, men jag kan se det framför mig. 


Det var några veckor sen vi förberedde i förrådet och tömde lekstugan för att stuva om grejor så vi fick luft i förrådet till vitvarorna som tillfälligt flyttar ur där. Kyl, frys, ugn, mikro och tvättmaskin kräver sin plats... 


Puh... blir matt jag skriver ner allt här. Det är mer än detta som har flyttats runt och stuvats om, det är helt galet. De enda utrymmen i huset som inte påverkats är barnens rum och badrummen. I alla andra rum har vi flyttat om och stuvat om grejor från köket. 


Gissa om jag ser fram emot att få packa upp alla lådor igen och sätta in ett sprillans nytt kök. Som jag längtar. Fast  jag gissar att jag kommer få använda hela vintern att leta efter allt som jag redan glömt bort vart jag stuvat undan... 


*tetris



Inga kommentarer: