fredag 30 oktober 2020

Köksrenovering, sånt vi äter och sånt vi drömmer om att äta

 








7 arbetsdagar med köksrenovering och vi börjar se ljuset i tunneln. Det går med rasande fart - fördel när man inte själv ger sig på en renovering. Men det här med att inte ha ett ordentligt kök att laga mat i... Hade hoppats att det åtminstone var grillväder, men hittills har det inte blivit något grillat under renoveringsdagarna. Vädret, regn, regn, regn och det massiva mörkret som kom över oss när vi gick över till vintertid har inte direkt lockat till att grilla. 





Gokväll! 

Gokväll på tv och vårt provisoriska matbord. Börjar bli farligt sugen på vitt golv nu när vi har vitt skyddspapp på golvet. Men det går över ganska snabbt när man ser hur fort det blir dammigt. 


Här är några av de måltider vi ätit de senaste dagarna. 







Sushi en kväll och pizza en annan







Dagen efter pizzan blev det kalla pizzarester till lunch vid datorn. Japp, här är det fortfarande hemmakarantän som gäller. Faktiskt funkat jättebra trots hantverkare i huset. De har inte väsnat så våldsamt och det är supersmidigt  att vara hemma när de behöver ha ett snabbt svar om t ex placering av elluttag. Nu har det mesta varit glasklart i våra ritningar, men ändå. Det uppstår alltid nånting som det är tur, både för dem och för oss, att man kan ge ett snabbt svar. 









Men tillbaka till maten. Man kan ju inte äta restaurangmat varje dag, så sushin och pizzan har varvats med mackor och fil, grillad kyckling från mataffärens delikatessavdelning, kallrökt lax, färdigköpt potatissallad, hemmagjorda tonfiskwraps... 






Gissa om vi längtar efter hemlagat! Och lite nyttigare mat... Men någon har visst börjat längta efter hembakt också. Det kan tänkas att det är alla halloweenbaktips som fladdrar förbi i sociala medier som lockar. 



Nåja, själv har jag sparat lite matrecept som jag är sugen på att laga när det nya köket är på plats och spis och ugn och fläkt och kyl och frys och mikro och diskmaskin är installerade igen. 









Receptet hittade jag HÄR och det ska jag absolut testa när köket är på plats.









Ett recept jag hittade på instagram HÄR.










På ett annat instagramkonto hittade jag det HÄR pastareceptet. 








Tryffelchampagnereceptet hittade jag HÄR. Men ni ser ju, jag är supersugen på pasta! 



Men ikväll är det fredag och det blir nog plock med ost och chark till kvällsmat. 




Inga kommentarer: