måndag 19 oktober 2020

Skog och träd

 






Mitt bästa tips för att ta sig igenom det mörka vinterhalvåret är att ge sig ut i naturen så fort tillfälle ges. Trots späckat schema de senaste dagarna (veckorna) både på jobb och hemma har jag försökt ge mig ut en stund mitt på dagen för att få lite energi. Och naturupplevelse. Så här ljuvligt var det i helgen i vår lilla skog en kvarts bilfärd hemifrån. Kalla nätter och kalla morgnar, men alldeles ljuvligt en stund mitt på dagen när solen skiner. 


Hur ser det ut på hemmaplan då? Så här i mitten av oktober. Inomhus är det kaos i väntan på köksrenovering som börjar om nån dag. Men det tar vi i ett eget inlägg. Vi fokuserar på utomhus här och nu, tycker jag. Minns ni att jag la upp en bild på en stor maskin i trädgården förra veckan?






Det var det här den gjorde. Kapade två av våra träd. En alldeles galet vildvuxen asp (tror jag det var) och ett gammalt skruttigt äppelträd som bara gett äppelskörd en eller två gånger under de senaste 19 åren. Nu skulle de bort. Äppelträdet var kanske ett spontanbeslut (som jag inte riktigt har hämtat mig från), men det andra trädet var det absolut ingen tvekan om att vi skulle ta bort. Förra året gjorde vi en kronbeskärning, men vi kunde redan nu i sommar se att de snart skulle bli lika stort igen. HÄR är inlägget från när vi hade en arborist klättrande i trädet för nästan exakt ett år sen. 


Men tillbaka till när vi hade den där gigantiska maskinen i trädgården. 


Före och efter:





En galen asp som fick mig att tänka på Pippi Långstrump och ett gammalt äppelträd fullt med vattenskott. Numera ett minne blott. Och en trädgård med två stubbar i väntan på fräsning. 



Inga kommentarer: