lördag 23 februari 2019

Semmelsurium





Igår var det fredag och jag slog på stort med fredagsefterrätt. 






Men alltså ser ni. En gäng semlor. I olika varianter. Vi är inga semmelfantaster i den här familjen. Nån gillar inte grädde, nån gillar inte mandelmassa, nån tycker det är för mycket av allt... Men när jag läste att ett kondis i grannstaden sålde fantasifulla varianter på semlor, kunde jag inte motstå. Jag valde fyra varianter och tänkte att vi delar. Hon som absolut inte äter semlor fick en chokladmuffins istället. 






Vi andra delade. 






Wienersemla






Prinsessemla!






Semmelwrap!






Och anledningen till att jag tog mig till konditoriet och köpte semlor överhuvudtaget. Gin och Tonic semla! Maken som är hooked på GTs måste jag ju bara överraska med en GT-semla. 



Och betyget? 



Så här:





Wrappen och prinsessan på delad första plats. Lagom mycket grädde i wrappen och god kardemummasmak. Förvånansvärt lättäten. Prinsessemlan var saftig och god. Lagom söt. Maken rapporterade att GT-semlan smakade beskt som en GT-drink. Kul att ha testat men gav inte mersmak. Wienersemlan - jag som ääääälskar wienerbröd och croissanter - trodde jag skulle bli min favorit, men den hamnade faktiskt på jumboplats. Kanske i jämförelse med de andra. Hade jag bara smakat den, hade den kanske fått högre betyg. 



Ja jisses... Nu har vi ätit semlor så det räcker för i år. Det blev några bitar över igår, men de försvann visst under kvällstimmarna... 






Fast lite nyfiken är jag allt på de andra sorterna som jag valde bort i affären... nån måtta får det väl ändå vara! Men nutellasemla - vi som äääälskar nutella- och blåbärssemla - jag som äääälskar blåbär, fanns det också i utbudet. Men nej! Nu blir det inte fler semlor här! Tror jag... 




Inga kommentarer: