torsdag 7 februari 2019

Saknat fik, suuuupergoda kalorier och 80 is the new 20






Igår hade jag förmånen att kunna jobba nån timme från ett fik. På ett favoritfik som jag har så många minnen från, ända från när mamma och jag gick dit när jag var i Loppans ålder, till ett antal fikabesök med maken långt innan han var min make. Fast av nån märklig anledning har jag inte varit där på säkert femton år. Om man då kommer tillbaka dit så måste man nästan fira, eller hur? Med att unna sig något. 






Alltså om ni tycker det ser gott ut på bild, så var det ingenting mot hur gott det var i verkligheten. Såååå värt vartenda kalori. Fast nästan så jag hade önskat att det inte var så gott, för nu kommer jag vara konstant sugen på att gå tillbaka dit igen...






Lyxigt och mysigt att kunna jobba på ett fik. Men. Det hände en del märkliga grejor där, på det gamla anrika kondiset där de flesta besökarna är några tiotal år äldre än mig. Minst.



Vad som hände? Jo först var det två herrar i 80 plus-åldern som bråkade högljutt vid bordet bredvid mig. Det ven svordomar och oförskämdheter mellan dem. Och ett gäng äldre damer som satt bredvid på andra sidan fick också en verbal åthutning. Anledningen? För att den ena mannen hade paxat ett bord med en paraply, och den andra blev vansinnig för att han satte sig vid bordet och väntade på sin fru som var och shoppade fika och var tvungen att resa sig när den paxande mannen med paraply kom med sin fikabricka. Damerna bredvid blev utskällda för att de inte sagt till honom att bordet var paxat. "Vi trodde ni var i samma sällskap" sa de, lätt skärrade. "VAR I SAMMA SÄLLSKAP???!!" skrek mannen. "ÄR NI DUMMA I HUVUDET?!" Typ. Så skrek han. Och så några svordomar på det. En helt vanlig äldre man som man, innan man sett och hört honom skrika, aldrig skulle tro att han skulle kunna uppföra sig så. En farbror, typ. 



Nåja, farbrorn med paraplyn satte sig och den arga farbrorn och hans fru gick morrande därifrån. 



Men! Då dyker det upp två andra tanter. Som såg ännu äldre ut.






Och titta vad de gjorde! Hängde kläder på en statyett! 



Och man pratar om dagens ungdom... Jag säger Eighty is the new twenty, eller..? 


Jisses. 



Men wienerbrödet var såååå värt det. Och det var rätt kul att klädtanterna hade sen en lång utläggning om hur många gig de hade i sina mobiler och vilka mobilmärken som var på väg att släppa nya modeller. De hade full koll. 




Inga kommentarer: