fredag 11 oktober 2024

Höst



Veckans fredagslista är på temat HÖST. Pyntar inlägget med en bild från en tidigare höst. Riktigt så höstigt är det inte än.

 

Vad är din favoritaktivitet att göra på hösten?

Kura inomhus med tända ljus om det är regnrusk, antingen på ett fik eller hemma under en filt i soffan. Om det är en solig, krispig höstdag vill jag ut och promenera. Gärna i en skog. Som har ett mysigt fik i närheten. 

Vilken doft eller smak förknippar du mest med hösten, och har du något särskilt minne kopplat till den?

Fuktiga löv. Kantareller.

Om du skulle planera en perfekt höstdag, hur skulle den se ut från morgon till kväll?

Då skulle jag ta tåget till Köpenhamn, promenera i några av de vackra parkerna, besöka mina favoritvintagebutiker och sitta länge på ett fik med min trogna följeslagare kortleken. Och maken, så klart. Inomhus om det är regnrusk eller på nån uteservering med infravärme och filt om vädret tillåter det. Sen skulle vi ta tåget hem och landa i soffan, säga "nu hade det varit mysigt om vi haft kakelugn så vi kunde tända en brasa", men nöja oss med att tända några ljus och sen streckse nån brittisk krimserie.

Vilket höstplagg är du mest förtjust i?

Manchesterbyxor! Eller byxor överhuvudtaget. Använder extremt sällan byxor på sommaren, bara shorts eller klänning. 

Har du någon höstritual eller tradition som du ser fram emot varje år?

När vi bär ner lådan med höst- och vinterskor från vinden. En blandning av kärt återseende och "oj, de hade jag helt glömt bort att jag hade!" , "varför har jag sparat de här?!" , " de här kommer nog inte använda i år". 


2 kommentarer:

Nilla Tankebubblor sa...

Att återse sina höstkläder kan vara ett sätt att gilla hösten på :-) Vi får ta oss an hösten och mörkret på bästa sätt, det är inte mycket att välja på.

smile sa...

Men eller hur! Älskar höstkläder, färger och kvaliteter. Brunt, mossgrönt, beige, svart... I år kommer jag nog peppa till det med nåt rött. Sugen på en röd halsduk. Jag har inga problem med hösten, det är januari, februari och mars som är riktigt riktigt jobbiga...