fredag 30 april 2021

Valborg - tillbakablickar



Så var det Valborg och vi har tagit oss igenom fyra månader - redan?! - av det här året. Hur galet fort går tiden? Vi har ingen direkt valborgstradition i vår lilla familj och jag har heller inga direkta minnen av valborgsfirande när jag växte upp. Dock har jag minnen av att 1a maj var startskottet för vårkläder när jag var liten. Tokigt, för oftast var det svinkallt. Men mamma och jag hade varsin vårstass hängande i garderoben, i varsin sån där genomskinlig klädpåse, och de gick vi och pillade på och drömde om i månader innan det var dags att ta på dem. Gissar att vi köpte kläderna nån gång i februari, mars. Och så 1a maj var det dags att ta på sig dem. När jag sen började skolan var det samma sak igen, fast inför skolavslutningen. Ny outfit som inte fick användas förrän på skolavslutningsdagen. 


Förstamaj-outfittraditionen har jag inte fört vidare till mina barn, men skolavslutningstraditionen absolut. Men nu var det inte det som det här inlägget skulle handla om. Vi skulle ju göra valborgstillbakablickar. Och då är det tacknämligt att ha en blogg att surfa i. Nu kör vi! 





Börjar med en suddig chokladbollsbild från 2013. HÄR skrev jag om våra valborgsplaner det året. Loppan var sex år gammal och hade bakat tillsammans med maken. Tidigare valborgskvällar hade vi somnat innan kommunens firande satte igång, men det här året var hon extra pepp. Hon hade hört talas om tipspromenader, bål och försäljning av korv och fika och sånt. Av oklar anledning var hon nyfiken på om det även såldes strumpor. Det framgår inte av bloggen om det såldes några strumpor och faktiskt inte heller om vi verkligen kom iväg det året. Men OM vi kom iväg är jag övertygad om att vi hade dubbla strumpor på oss när vi gick hemifrån. För kallt brukar det var så här års. 






Året därpå har jag massa bildbevis på att vi kom iväg och firade rejält. Det kan du läsa mer om HÄR. Känns jättekonstigt att titta på bilderna i inlägget och se att hela vår lilla stad gått man ur huse. Galet mycket folk. Jag har faktiskt inte ens kollat upp hur kommunens planer på firande är i år. Säkerligen inställt. 


Vi fortsätter titta i arkivet. 






2015. Det hände nog inget speciellt det året, för jag har inte skrivit nåt, bara lagt upp den här bilden. Gissar att vi frös. Som vanligt. 







2016 begav vi oss till en grannkommun där valborgsfirandet hölls på stranden. Här fångades visst både Loppan och jag på bild. Och en himla massa andra människor.







2017 var det visst en riktigt varm och skön valborgsdag. Fast kyligt på kvällen vid brasan. Det kan man läsa HÄR. Förresten, de där tulpanerna ser inte ut så här i år. De syns inte alls. Det har bara kommit några trista blad och inget mer. Och äppelträdet i bakgrunden finns no more. Trädet fälldes förra året och stubben frästes bort i förrgår.



2018 hade jag kontoret 14 mil hemifrån (hur galet känns inte det nu, när jag bor på kontoret?!) och valborgsafton var tydligen en knasig pendlardag. Det kan man läsa om HÄR


Året därpå var jag visst lite vilse på veckodagarna och valborgsfirandet blev inställt pga magsjuka. Det hade jag glömt bort. Om jag inte dokumenterat det här i bloggen. 



Förra året gick valborg så pass spårlöst förbi att jag inte gjorde nåt inlägg alls om valborg. 


Och idag då? Hur ser dagens planer ut? Eftersom jag bor på kontoret slipper jag tågstrulet i en pendlarvardag. Och eftersom det fortfarande råder en pandemi i världen har jag som sagt inte ens kollat vilka alternativ det finns till att fira. Jag firar mentalt att vi har en ledig helg framför oss. Full av trädgårdsprojekt. 



Vad du än gör och hur du än tänkt fira eller ej, önskar jag en trevlig helg! 



Inga kommentarer: