fredag 9 april 2021

Det ena leder till det andra - garden makeover 2021

 




Vi är ju som sagt mitt uppe i ett växthusprojekt. Men i vanlig ordning har vi massa småprojekt igång. Plus alla de som jag har i mitt huvud. Det ena leder liksom till det andra. Vi rev den skruttiga lekstugan för att få plats med växthuset och i samband med det grävde vi upp stenar runt lekstugan. De håller jag nu på att lägga under hammocken, som hittills stått på lite provisoriskt lagda plattor som inte täckt ytan tillräckligt och gräs och ogräs har vuxit vilt där under för det är inte helt enkelt att hålla efter under en hammock. Men det är numera borta. Både plattor, gräs och ogräs. Och jag kämpar på med att lägga smågatstenar istället. En himla massa blir det, även om det inte är en jättestor yta... Och med tanke på väderväxlingarna under påskhelgen hann jag inte så långt som jag hoppats.





I höstas fällde vi två av trädgårdens totalt tre träd. Stubbarna står nu kvar (och stör mig) så de behöver stubbfräsas. Men för att kunna göra det måste jag gräva upp fem stora buxbomsbollar som står för nära den ena stubben. Håll tummarna för mig att de överlever när jag väl gör det. När stubbarna är bortfrästa ska det upp ny växtlighet. I ena rabatten vet jag vad jag vill ha, i den andra funderar jag fortfarande.


Sent i somras snickrade vi ihop två nya spaljéer för att ersätta de gamla som höll på att falla sönder. Jag hann måla dem, men de kom aldrig på plats innan hösten och vintern kom. Alltså ska de upp nu. Snart. Men först ska jag tömma odlingslådorna som de ska fästas i. Tömma dem och måla dem. 


Innan utemöblerna ska plockas fram från sin vinterförvaring under presenning i carporten, ska trädäcket högtryckstvättas. Förresten så sjunger även trädäcket på sista refrängen, men det får bli ett projekt nästa år. Eller nästnästa. Man. Kan. Inte. Göra. Allt. På. En. Gång.


Som sagt, det ena leder till det andra. Det finns att göra även om man inte har en jättestor trädgård. 


Javisst ja, glömde ju nämna att pergolan också håller på att ramla sönder! Den måste fixas. Här är maken och jag för en gångs skull inte helt överens. Men vi har lite att fixa med innan det är dags att ta tag i pergolan, så vi hinner nog komma överens (läs: jag hinner nog övertala honom att mitt förslag är bäst). :-) 



(bildkälla)





Men ni tror väl inte det är klart med projekten där? Jag har så klart fler projekt i huvudet. Ett projekt hoppas jag kunna fixa under sommaren, återkommer i så fall till det här, och andra är lite halvgalna idéer på projekt jag önskar vi hade haft plats med. 


Samtliga inspirationsbilder har jag sparat ner från pinterest.com.







Inga kommentarer: