tisdag 6 april 2021

Påsken 2021 - aprilväder, trisslotter utan vinst och konstnärliga ägg

 



Känslan efter påskgotterna? 



Dags att summera påsken 2021. Påsken som i år inföll ovanligt tidigt. Skärtorsdag och 1 april samma dag. Jag höll på att missa att det var 1 april, eller rättare sagt det gjorde jag, för det var första gången på många år som jag inte väckte familjen med orden "Men jisses, det har snöat!!!" Varje år samma skämt. Fast i år hade det inte funkat eftersom jag blev påmind om att det var 1 april först nån gång på eftermiddagen. 


Jag måste ha varit ovanligt trött (läs: seg) på morgonen för skämtet i morgontidningen gick mig helt förbi. Man hade upptäckt att Ven egentligen tillhör Danmark och Borgholm Sverige så nu skulle man byta tillbaka. Eller är man blasé på konstiga nyheter om man bara läser och konstaterar jaha och bläddrar vidare...? 


Nåja, jag tror jag klarade resten av dagen utan skämt för ingen har gett sig till känna än att de lyckades lura mig. 



Men iförrgår trodde jag att maken använde sig av mitt aprilskämt lite för sent. Det första han sa när han steg upp var nämligen "titta det snöar!" Och faktiskt, det var sant!! Galet.  Men det var inte bestående. Sen kom solen fram igen. Men igår. Värsta snöstormen! För att en stund senare bli soligt. Fortfarande kallt, men soligt. Och så en snöstorm till. April, som sagt.



Men vi kör väl ett summerande bildregn från påsken i vanlig ordning. 







Vi börjar med en bild från en av de soliga dagarna i början av påskhelgen. Solkatter i vardagsrummeten kväll i början av april. 💛







När det är påsk åker julmappen fram. För där ligger mina recept på sill. Och ett annat recept som jag rivit ut ur en tidning nån gång men hittills aldrig testat. Nu var det dags! 







Laxcheesecake med räkor. HÄR är receptet i mer läsbart skick. Rekommenderas! 








Så här såg min variant ut. 






Laxcheesecake i kvällssol.






Så här såg de andra två recepten ut i min version. Citronsill och Brantevikssill.







Det bästa med helgmorgnar.






Det bästa med påsk. Eller nja, ledigheten är bäst. Men detta är nästbäst. Gotterna. Det blev ingen vinst på Trisslotterna, kan jag meddela. Om det är någon som undrar. Själv undrar jag när jag ska ta mig tid att läsa boken jag fick...








En maxad fruktskål får uppväga gotterna. Ser på bilden att jag kanske behövt byta vatten på kvistarna... Asch, de ska ändå strax åka ut. 









Påskmat. 







Och årets påskägg, dekorerat av familjens konstnär.








Så här såg påskäggen till familjens ungdomar ut. Dekorerade... lite sjuttiotalsaktigt. Köpte dem och hade för avsikt att måla dem (jag erkänner, jag är inte så glad för de grälliga motiven och tänkte att familjens ungdomar skulle tycka att de var lite väl barnsliga...). Men jag skippade målningen och fick följande kommentar av 13,5-åringen "Åh mamma, så fint, såna ägg brukar vi inte få!". 



Vad gjorde vi mer än åt under påskhelgen, undrar ni? Symaskinen kom aldrig fram, men vi jobbade vidare på växthuset. Det kommer i ett eget inlägg.





Inga kommentarer: