fredag 19 februari 2021

But who´s counting?

 




Förra året fick vi typ två snöflingor på mina breddgrader. Jo, jag vet, för jag noterade det! Fördelen med att ha en blogg, man har stort och smått dokumenterat.  Sånt man annars hade glömt. 30 november och 3 december. Då fick vi lite lite snö. Som försvann lika snabbt som den kom. 



I år då? 



Jomen visst har vi fått snö! Idag är första dagen på 23 dagar på raken där vi haft vita gräsmattor. Inga mängder, men vitt. Fram tills idag då. För nu regnar det och jag gissar att om en timme är de sista snöfläckarna ett minne blott. 



Underbart är kort. Vi är inte bortskämda med snö där jag bor, och jag är ingen vintermänniska, men i januari och februari får det gärna komma snö. Vi behöver ljuset som snön ger oss. Och jag vill gärna tro att kalla vintrar ger färre mördarsniglar på sommaren. Ingen aning om det är sant, men det känns bra att tänka så.



Snöfritt igen alltså. Men än har vi dagar kvar av februari, så lite mer snö hade inte varit dumt. Sen kan våren komma i mars. 



Förresten, när vi ändå är inne på statistik och siffror. Idag är det årets 50e dag. 37 av dem har vi haft snö. 



Inga kommentarer: