måndag 15 oktober 2018

Manglad, mätt och motiverad







Så var man hemma igen. Eller det var jag redan i fredagskväll. Efter 3,5 fullmatade, intensiva, omtumlande utbildningsdagar. Åkte med minimalt bagage för att jag visste att jag skulle ha fullt schema och ingen möjlighet till shopping, men jag hade inte riktigt räknat med att jag skulle åka hem med en hel drös litteratur. Och huvudet fullt av nya kunskaper.  Och jag är - som jag misstänkte - fortfarande mätt efter all mat och avsaknad av motion. 






Intensiva dagar och jag hann inte fånga jättemycket mobilen, men vi kan väl titta på de bilder jag lyckades ta. 









I tisdags kväll gav jag mig iväg. Flyg till Arlanda och taxi till Sigtuna. 








För incheckning här. 






Farmor hade visst ett eget rum här. 






Och det fanns ett litet krypin.






Jag fick bo i en kammare.







Som såg ut så här. 






Och utanför såg det ut så här. 














Det var alldeles alldeles underbart väder och det doftade nåt så ljuvligt därutanför kurslokalen. Men det var som sagt intensiva dagar och inte mycket tid att gå ut och njuta av brittsommarvärme och underbar utomhusmiljö, men jag hann i alla fall ta en liten sväng runt huset och stoppa en kotte i fickan. 



Och som vi åt!! Det var inte riktigt läge att plocka fram mobilen och föreviga maten, det var inte ett sånt sällskap, men ni kan kanske föreställa er. Varje kväll serverades fem rätters middag. Japp. Fem! Först en liten aptitretare, i storlek 3 x 3 cm. Sen en rejäl förrätt och en ännu rejälare huvudrätt. Redan efter förrätten kippade man efter luft för att man var mätt, men ostbuffén efter huvudrätten var svår att motstå. Och som om inte det var nog så kom det in en söt dessert därefter! För att avsluta med kaffe och chokladtryffel. Ehh... choklad i all ära, men där gick min gräns. Ingen chokladtryffel.



Men choklad blev det en av kvällarna. Före maten. För då var vi på chokladprovning! Lite udda, för det hade absolut ingenting alls med temat på utbildningen att göra, men det var en trevlig aktivitet. Vad var det för tema då, undrar ni kanske? Eller ni är mer nyfikna på chokladprovningen? Temat var Förändringsledning och här kommer lite bilder från chokladprovningen:








Tänk att nåt så gott som choklad kan komma ur nåt sånt här? 






Eller snarare såna här. För det är såna här kakaobönor som ligger inne i de stora frukterna som vår entusiatiske guide visade på bilden ovan. De där bönorna luktade dessutom inte särskilt gott, kan jag berätta.






De här bitarna var desto godare! Och de luktade bara gott. 






Jag kan också berätta att 100 %-ig choklad INTE är gott! Precis som chokladgurun berättade, så ÄR socker en smakbärare och det behövs socker för att det ska smaka gott. Tydligen är 65%-ig choklad optimal. 65% kakao och 35% socker. 



Fast i kombination med lite pistage är det allra godast! Om du frågar mig. 






Frågor var det många under de här kursdagarna. Och mycket pluggande. Som krävde lite sånt här. Nattarbete. 





Men pluggandet gav resultat och när jag lämnade Stockholm på fredagseftermiddagen, mätt och trött, var jag även väldigt stolt och glad över att ha passerat certifieringen och att jag numera kan titulera mig Certifierad Förändringsledare. 



1 kommentar:

Anonym sa...

Stort Grattis! Lycka till på din förändringsresa :-)
Vilken inspirerande miljö för utbildning! /M