fredag 19 oktober 2018

Köpvanor, krukväxter och kollage






Nog händer det att jag spontanshoppar. Ser nåt och slår till. Utan någon längre betänketid. Oftast för att jag känner att det är bara så klockrent. Är det billigt eller jag springer på nåt på loppis för nästintill nästan inga pengar alls, brukar jag tänka "skulle jag köpt till fullpris?" eller "hade jag köpt till (nästan) vilket pris som helst?". Det sistnämnda naturligtvis inte till vilket pris som helst, jag är inte gjord av pengar, men jag tänker mer, är detta nåt som jag skulle köpa även om det låg några hundralappar över vad jag egentligen skulle vilja ge? Tycker jag så mycket om det? DÅ kan jag slå till! 




Men ibland kan jag bli suuuupertveksam. Och kolla priser och vänta på erbjudanden. Och kolla alternativ. Som jag just nu håller på med. 



Minns ni de här





Det tog ett tag innan jag slog till. Gick ganska länge och grunnade på 1. om jag skulle ha en piedestal överhuvudtaget, 2. vilken av ovanstående. 



Sen bestämde jag mig för en av dem. Och klickade iväg beställning för att hämta i butik. Och fick förresten världens största paket i min famn i butiken. Trodde först att jag fått fel vara för det var inte alls i paritet med  piedestalens storlek. Nåväl, jag kom hem, packade upp och likt en  rysk docka låg det ett mindre paket inuti det större. Ett platt paket innehållandes den här:






Ser ni den? Där i hörnet? Liten och smäcker. Alldeles perfekt. 


Men. 


Nu återstår ju vilken växt jag ska ha på! Och vilken kruka! 



Och här ska ni se en som inte spontanshoppar! Här går det grundligt till må ni tro.







I min dator ligger det nu en drös bildkollage med alternativa växter och krukor. Jag har googlat och klippt och klistrat. Och jag har mätt längd och bredd, på växter och på krukor. Och jag har kollat priser. Borde kanske även kolla tålighet på växterna... Hrm... Nja, det får bli nästa steg! Eller så lever jag farligt och chansar att det jag väljer kommer trivas. Om inte, så kommer det se bra ut till den dör, haha. 



Jag tror jag har en vinnare. Både på växt och kruka. Och för en gångs skull, har nog aldrig hänt, så verkar det vara det mest fördelaktiga prisalternativet också. Trevligt. (Framförallt om jag skulle råka ta död på den alltför snabbt...)



Nu ska jag bara hitta lämpligt tillfälle till att göra inköpet också. 
Fortsättning följer. 




Inga kommentarer: