fredag 26 oktober 2018

Chokladbollar i ny form





Det närmar sig höstlov och det brukar betyda att höstlovslediga barn blir sugna på att antingen äta gott eller tillverka gott. Chokladbollar brukar det bli. Enkel bakning. Men så snubblade jag över ett tips på att göra det ännu enklare. Tror jag, för jag har själv inte testat än. Men jag tipsar ändå. För det låter och ser käckt ut. 




400 g rumsvarmt smör
2 dl florsocker
1 dl kakao
1 dl oboypulver
2 msk vaniljsocker
1 dl kokt kaffe
100 g mjölkchoklad
ca 18 dl finmixad havregryn

Garnering:
150 g choklad
1,5 dl pärlsocker


Gör så här:


1.

Börja med att vispa rumsvarmt smör och florsocker tills det blir fluffigt.


2.

Tillsätt kakao, oboypulver, vaniljsocker, kaffe och smält mjölkchoklad. Vispa ihop.


3.

Tillsätt sedan havregrynen lite i taget under konstant vispning. Smeten ska vara kladdig men fast när den är klar.


4.

Tryck ut smeten i en bakpappersklädd långpanna 30-40 cm, ställ in i kylskåpet en stund.


5.

Smält chokladen till garneringen och bred den över chokladbollssmeten. Toppa med pärlsocker eller kokosflingor och låt sedan stå i kylskåp ca 30 minuter. 



Förvara i lufttätburk med lock i kylskåp. Går utmärkt att frysa. 



Bilder och recept hittade jag HÄR via pinterest.com







Inga kommentarer: