fredag 5 februari 2016

Tonårskultur


Har en bok och en Netflixserie att tipsa om. Jag är väl mer än trettio (!) år äldre än målgruppen, men jag är ändå fast och jag rekommenderar dem varmt. 

Vi börjar med boken. 




FLYGA HÖGT av KATARINA VON BREDOW

Det finns koder. Vissa regler. Som när man kommer ny till klassen. Då handlar det om att inte märkas för mycket. Att vara lagom. Glida in och smälta ihop med de andra.

Så gör inte Silja. Silja gör precis tvärtom.

Vendela är femton år och har just börjat nian. Hon tycker att det är ganska skönt att vara tillbaka i skolan. Framför allt för att hon får träffa Nils igen, men också för att allt blir förutsägbart; det står på schemat hur dagarna ska se ut.

Men tredje dagen dyker det upp en ny tjej i klassen, Silja. Hon tar plats och struntar helt i alla oskrivna regler. Hon sätter sig var hon vill, hon umgås med vem hon vill och hon verkar inte alls vilja smälta in i klassen. Är hon korkad, trotsig eller bara urstark? Ingen vet, men sensationen är ett faktum. Och plötsligt gäller inte den givna rangordningen, rollerna fördelas om och inget är längre självklart.

Klippt från Bokus.com





THE CARRIE DIARIES


Jag är ingen Sex and the City fantast, men visst har jag sett några avsnitt. The Carrie diaries är berättelsen om hur allt började. Eller rättare sagt Carries tonårsperiod. The Carrie diaries utspelar sig 1984 när Carrie Bradshaw var 16 år. 


Ja, som sagt. Jag är mer än trettio år äldre än målgruppen men jag gillar både boken och serien och rekommenderar dem bägge. Till tonåringar och alla som en gång varit tonåringar... 



1 kommentar:

Nilla Tankebubblor sa...

Den första boken har jag visat för min tonårsdotter. Den andra boken läser hon just nu! Jag har inte haft ro att läsa så mycket själv på sistone dock...