måndag 1 april 2024

Selfie - om blommor

Lite dagvill så här i påsktider, men det är visst måndag, så vi kör måndagsselfie. Den här veckan på temat blommor.



Lavendel i en av mina rabatter


Den snittblomman köper jag

Köper väldigt sällan snittblommor, men OM jag köper så blir det tulpaner.

Den vilda blomman plockar jag

Jag har inte plockat vilda blommor sen jag var liten. Minns att jag plockade hundkex och hängde upp och ner och torkade. Minns också att stjälkarna var jättestarka och det var svårt för mina små barnhänder att bryta loss stjälkarna. Minns att jag hade dåligt samvete att rötterna ofta följde med... 

Den blomman satsar jag på i balkonglådan/rabatten

När jag bodde i lägenhet hade jag alltid pelargoner i balkonglådan. Nu har jag dem i krukor. I rabatterna har jag lavendel.

Den blomman minns jag speciellt för att...

Luktärter. Fick alltid en bukett ljusblå luktärter på min födelsedag när jag växte upp. Jag fyller år runt midsommar.

Det ogräset gillar jag

Många tycker att murgröna växer som ogräs, så jag svarar murgröna. 

Den blomman känner jag extra för 

Pelargonen. När min mormor levde brukade vi "tävla" om vems pelargoner som blommade mest. Ljusblå luktärter känner jag också extra för, med tanke vad jag precis skrev om dem. 


5 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

pelargoner ska jag nog också köpa, tåliga och vackra. har fröer till luktärter, ska försöka så

smile sa...

@hannele - Pelargonen är en supertacksam blomma, mina brukar klara sig ända in i oktober på mina sydsvenska bredgradder. Jag funderar också på luktärter i år. Ska bara fundera ut nåt bra ställe att plantera dem på.

Klimakteriehäxan sa...

Där ser man, vi har luktärt nära hjärtat både du och jag! Pelargoner är snälla, de klarar sig länge utan vatten och de blommar troget under sommaren. Sen övervintrar de också, på balkongen!!! Bara att tacka och ta emot, precis som vi tackar och tar emot din SELFIE!

Paula sa...

Jag minns för många år sedan när jag hittade en facebookgrupp som hetter pellisvännerna. Jag begrep inte alls vad det betydde, haha. Pelargonen var länge en tantblomma för mig, men nu är jag tant och tycker mycket om den, den har ju fått ett rejält uppsving senaste åren.Lavendeln är lustig, den kan växa mitt i asfalten på vissa ställen. Jag plockar gärna ängsblommor på mina promenader, de gör mig glad.

Nilla Tankebubblor sa...

Vilka fina lavendel! De ser ut att trivas där.