onsdag 3 april 2024

När man bara vill fönstershoppa lite...


En liten fundering. Kring service. 

Är det bara jag som har väldigt svårt när man kommer in i en butik (klädbutik) och expediten är extremt serviceminded? Som börjar med att fråga om man behöver hjälp innan man knappt ens hunnit in genom dörren. 

Jag svarar alltid "nej, tack, jag tittar mig gärna omkring". Såvida jag inte har bråttom och är ute efter nåt speciellt. Då tackar jag gärna ja till hjälp. Men. Om jag absolut inte vill ha hjälp, utan verkligen titta mig omkring, se om det är nåt speciellt som tilltalar mig, typ fönstershoppa, fast inne i butiken, då blir jag extremt stressad och icke-köpsugen om expediten går efter mig och kommenterar allt som jag närmar mig och tittar på. Det blir lite, tack men nej tack, jag hade gärna fått titta utan sällskap och kommentarer. Då vill jag bara ta mig ur butiken, snabbare än snabbt. 

Det här är jobbigt nog på hemmaplan, men ännu jobbigare om jag är i ett annat land och tvingas prata annat språk. Som igår, när jag var inne i en av de få "vanliga" klädbutikerna i den österrikiska skidorten jag just nu befinner mig i. Jag var så glad när jag bland alla skidklädesbutiker hittade en liten damklädesbutik som inte bara sålde kläder, utan även smycken och väskor. 

Men efter att jag tittat på en vårkappa och en väska och haft expediten hängandes över min axel, på tyska berättandes för mig om hur fin kappan och väskan var och vilket skinn väskan var gjord av och vilka andra färger både kappan och väskan fanns i, vilken kvalitet smyckena var gjorde av, gav jag upp, tackade för mig och lämnade butiken. 

Expediten blev då plötsligt tyst och jag fick inget svar på mitt Danke schön, Aufwiedersehen. 



Nåja. Jag var inte i desperat behov av att handla och jag spenderade inga pengar. Så det kanske var ett i-landsproblem... En icke-fråga.


Inga kommentarer: