fredag 19 maj 2023

Filmtips!

På 80-talet kom det ett dator- och tv-spel som jag tror att alla i min generation blev helt hooked på. Tetris. Detta var långt långt före sociala medier och långt före man pratade om hur beroendeframkallande nätanvändande kan vara. Alltså där kan man prata om beroende! Det var grymt beroendeframkallande. Minns att jag blev rädd för jag tyckte att jag såg tetrisbitar i luften framför mig när jag blundade. Vågade inte berätta för någon. Det var superläskigt. 

40 år senare görs det en film om skapandet av tetris och i filmen får jag veta att jag visst inte var ensam om att se tetrisbitar flimra framför mina stängda ögon. 40 år senare. Det blev som en uppenbarelse. Som känns tokig nu, men, som sagt, var oerhört obehagligt där och då. Nu kanske mitt minne är blurrigt och jag tror nog att jag berättat det för nån och det känns knas om det var så att jag höll det hemligt. Nu skrattar jag ju åt det! 


Men tillbaka till filmen. TETRIS


Filmen berättar den sanna historien bakom ett av världens mest populära videospel och hur det blev så stort. Taron Egerton, känd bl a från filmen om Elton John, spelar huvudrollen. Klart sevärd!



Inga kommentarer: