tisdag 25 april 2023

Vad vi åt och drack i Tyskland

 





Vad är det med matbilder som är så fascinerande? Inte lika fascinerande för de som sitter vid matbordet och är hungriga och måste vänta på en mamma som tvunget måste dokumentera allt... Till mitt försvar så har jag gammaldags fotoalbum med pappersfoton tagna på mat långt före sociala mediers tid. Alltså inte bara på mat! Jag menar att jag tog den typen av foton långt före det blev en grej via sociala medier. 

Nåja, vad är det vi ser på bilden ovan? Fyra olika rätter som symboliserar att familjen har olika matpreferenser. Men som ni ser, med den gemensamma nämnaren att det är italienska rätter. Saltimbocca, lasagne, pizza och spagetti al olio. 

Italiensk mat, fast i Tyskland. Vi är tillbaka i vår påskresa till Wismar i Tyskland. Inte fysiskt! Vi är hemma i vardagen igen, sen några veckor, men här på bloggen kan man ju resa tillbaka. 

Vi fortsätter på mattemat och Tyskland. 






Självklart åt vi schnitzel när vi var där. För oss är det typiskt tyskt, men det kanske är mer Österrikist, tänker jag nu? Nåja, vi äter schnitzel varje gång vi är i Tyskland och så även denna gången. Dock var vi så grymt hungriga när vi suttit i nästan en hel timme (!) på restaurangen och väntat på vår beställning, så jag hade inte hjärta att föreviga schnitzlarna på bild. Vad det värt väntan? Njae... hunger är bästa kryddan heter det ju, så det var gott. Men vi har ätit godare. HÄR till exempel. Förresten, bilden ovan är från schnitzelrestaurangen. Visst ser det ut som ett ställe som serverar schnitzel?






Frukostbilder är också fascinerande. Vi hade två övernattningar och bokat utan hotellfrukost. Inspirerade av att äta "frukost på stan" i Berlin gjorde att vi ville testa det även här. En av fördelarna är att man inte behöver stiga upp så tidigt för att hinna äta frukost i en, oftast stor och bullrig, hotellmatsal. Många ställen serverar frukost fram till fyra på eftermiddagen. Fördel - eller nackdel? -  är att man kan välja variant och få en minibuffé serverad vid bordet. 

Jag, som till vardags äter knäckebröd till frukost, ääääälskar att äta rejäl frukost när jag är på resande fot.






Eftersom vi andra morgonen skulle vara på resande fot igen, dvs åka hemåt, var det smidigare att äta på hotellet, så då gjorde vi det. Inga problem att klämma in frukost i vår bokning, även om vi inte gjort det från början. 

Vilken frukost var bäst? Hrm... svårt. Det var två bra frukostar, så jag kan inte välja. Glad att vi testade bägge varianterna.

Men i Berlin i valet givet! Nästa gång jag kommer dit ska jag absolut äta frukost så HÄR.






Wismar by night






och vårt hotell by night. Eller jag minns inte om jag tog just den bilden på dagen eller kvällen. 







Men de här minns jag att jag tog på kvällen.  Nyfiken på vad som fanns i glasen? Det kan du läsa HÄR.






Apropå att ha nåt i glasen... Kunde så klart inte låta bli att gå in i en butik som hette Kalles gin. Lokalproducerad gin, döpt efter en hund vid namn Kalle. 💓


Självklart fick en liten flaska följa med hem i packningen. Tillsammans med lite andra gotter, som får ett eget inlägg. 


Wismar, Tyskland. Inte dumt alls. 



Inga kommentarer: