fredag 13 januari 2023

Liten kulturlista

 

Vi kör en lista, vet ja! Jag lånar den från Elsa. En liten kulturlista.


Senaste filmen jag blev pepp på




Jag har en lista i mobilen på filmer och serier jag är sugen på. Så jag inte glömmer bort när jag blir tipsad eller inspirerad. Gissar jag inte är ensam om att sitta i tv-soffan och vara supersugen på att se nåt och inte kan komma på en enda film eller serie att titta på. Den senaste jag skrev upp var Babylon. Biofilm med Brad Pitt. Spelar nästan ingen roll vad den handlar om, klart man vill se! 


Senaste boken jag läste




Jag läste om en gammal klassiker. Dorian Grays porträtt av Oscar Wilde. 





Älskar det här omslaget, men tyvärr var det ett annat omslag på just den utgåvan jag läste. Fler än jag som är känsliga för bokomslag? Jag kan välja bort att köpa en bok för att den inte tilltalar mig utseendemässigt. Då lånar jag den hellre när jag vill läsa. 


Senaste serien jag strecksåg




Den HÄR! Rekommenderar den varmt. Coola Jennifer Coolidge fick en Golden Globe för sin insats. 


Senaste låten jag lyssnade på repeat




Jag har precis slutat lyssna på den HÄR som gått ett bra tag på repeat i mina öron. Innan dess var det den HÄR


Senaste föreställningen jag var på





En annorlunda teaterföreställning som jag skrev om HÄR. Hela föreställningen var på teckenspråk! (Ja, jag kan teckenspråk. Eller TSS, tecken som stöd). 


Senaste restaurangen jag besökte




Har tyvärr glömt vad restaurangen heter, men jag skrev om det HÄR


Tre ställen jag vill rekommendera

Skissernas museum i Lund

Fotografiska i Stockholm

Louisiana Museum of Modern Art i Köpenhamn


Jag slänger in några fler tips! Om du ändå ska bege dig till södra delarna av landet under sommaren för att besöka Skissernas så tycker jag du ska passa på att besöka även de här ställena:

Kivik Art Centre 

Wanås Slott 

Krapperups Konsthall - och så passar du på att äta gott. Eller så åker du dit för att äta gott och ser konsthallen som en bonus. Och så tar du med badkläder och badar i närliggande Lerhamn. Nej, man badar inte i lera! Det bara heter så.


Avslutningsvis tre favoritgrejor


Eh... Kan inte komma på några just nu. Ber att få återkomma. Jag blev så hungrig när jag tipsade om restaurangerna att jag inte kan tänka klart. 



Inga kommentarer: