lördag 23 oktober 2021

Nudeljakt och smarrigt recept med roligt namn

 




Det fladdrade förbi ett nudelrecept i mitt instagramflöde häromveckan. Sparade det och tänkte laga det vid tillfälle. Som jag letat efter nudlarna! Finns ju bara vanliga såna där 5 kronorsnudlar i de vanliga matbutikerna. Tills jag kom på att det ju finns minst en asiatisk matbutik i grannstaden. Åkte dit och scannade alla nudelhyllorna och det var många. Jisses så många olika sorters nudlar det finns! 






Men vetenudlar var det jag letade efter. Och fann.


Och äntligen kunde jag laga Biang Biang Noodles. 





Så här såg min variant ut! Om du klickar på den röda texten under bilden på Jennie ovan så kommer du till instagramfilmklippet där Jennie lagar rätten. Min blev lite blekare än hennes, men gott var det. Riktigt gott!

Här har du receptet till en portion:


5 cm purjolök tunt skivad
1 vitlöksklyfta, riven
1 tsk riven ingefära
1 msk koreanska chiliflakes (eller 50/50 paprikapulver och vanliga chiliflakes)
2 msk neutral rapsolja
2 msk japansk soja
1 msk svart risvinäger eller balsamvinäger
2 tsk sesamolja
ev 1 nypa strösocker
100 g vetenudlar
0,5 broccoli i små buketter


Gör så här:


1.

Lägg purjo, vitlök, ingegära och chiliflakes i en stor skål. Värm rapsoljan tills den nästan ryker, häll sedan försiktigt över kryddorna i skålen, så det fräser lite och kryddorna tillagas.


2.

Tillsätt soja, vinäger, sesamolja och ev en nypa socker. Rör runt. 


3.

Koka nudlar och broccoli, häll av vattnet och lägg i skålen.


Rör runt och njut.



Inga kommentarer: