tisdag 23 mars 2021

Falukorvsgratäng

 





Falukorv. Inte överst på min lista över favoritmat, men jag kan äta det. I korvstroganoff. Eller nästan knaperstekt till makaroner eller bruna bönor. Eller i ett recept jag testade häromveckan. 





Inte nittiotalsklassikern med ost och tomat, utan i gratängform. Typ. 



Här är receptet.



Falukorv
1 bit purjolök (ca 5-7 cm)
2 tomater
1 dl chilisås
2 dl matlagningsgrädde
1 msk kalvfond
ost
svartpeppar, salt
persilja



Sätt ugnen på 225 grader.


Skär purjolöken i mindre bitar och lägg i en ugnsfast form. Skiva falukorv och tomat och varva dessa i formen. På med lite svartpeppar.


Blanda chilisås, kalvfond, grädde och lite svartpeppar och häll över i formen. 


In i ugnen ca 10-15 minuter (tills såsen börjar koka). Tag ut och toppa med ost. 


In i ugnen igen ca 10 minuter eller tills osten fått rejäl färg. 








Supersmarrigt! Jag serverade pasta till. Och skippade persiljan, som synes. 




Receptet hittade jag HÄR.




Inga kommentarer: