fredag 1 november 2019

Elefanten i rummet


(bildkälla)



"Elefanten i rummet". Ett bekant uttryck? Om man googlar på wikipedia står det:


Elefanten i rummet är ett bildligt uttryck för något som är påtagligt för alla människor i en grupp, men som man undviker att prata om. Orsaken till att man håller tyst om "elefanten" kan vara att det skulle vara genant, förorsaka besvärliga diskussioner eller att ämnet är tabu.


Jag har en variant på det. Eller en variant på betydelsen. Som jag upptäckte häromdagen. Och jag lovar att det är sant! När jag berättade för maken trodde han jag skojade. 


Vaddå elefanter i rummet, tänker ni?






Jomen titta här. Elefant i rummet. Eller elefanter. Mest på underläggen. Tänkte jag.






Men så plötsligt slog det mig. Men vänta, flasköppnaren är ju också en elefant!






Och vad heter den här växten om inte Elefantöra! 



Jag lovar. Det har inte alls varit avsiktligt att ha ett elefanttema på soffbordet. Det har bara råkat bli så. 



Inga kommentarer: