söndag 28 juli 2019

Två kakor i en. I dubbel bemärkelse.





Idag regnar det. Äntligen, kanske man skulle säga, men samtidigt hade jag inte sagt nej till ännu en dag på stranden... Det är ju beroendeframkallande! 



Beroendeframkallande kan även det här receptet bli. Som jag testade häromdagen. Ja, galet, baka i värmen. Idag när det regnar hade det varit en bättre bakdag. Alltså tipsar jag om det idag. Snabbakat och gott, bästa bakningen, eller hur? Dessutom doftade det himmelskt när jag tog ut kakan ur ugnen. 



Kanelbullar är gott. Kladdkaka är gott. Då kan det inte annat än bli riktigt gott om man kombinerar. Som i denna kaka. 



Här är receptet, som jag hittade på ica.se.




200 g smör
1 msk kardemummakärnor
2 1/2 dl vetemjöl
2 dl socker
1 krm salt
3 ägg


Garnering
50 g smör
2 msk strösocker
2 msk kanel
2 tsk vanilj
pärlsocker


Gör så här:


1.

Sätt ugnen på 200 grader.


2.

Spänn fast ett bakplåtspapper i en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter.


3.

Smält smöret och låt svalna. Mortla kardemummakärnorna.


4.

Blanda mjöl, socker, kardemumma och salt i en bunke. Rör ner smör och ägg med en slev eller visp (vispa inte!).


5.

Häll smeten i formen.


6.

Garnering:
Smält smöret och blanda med socker, kanel och vaniljsocker. Ringla garneringen på smeten och strö på pärlsocker.


7.

Grädda kakan mitt i ugnen ca 15 minuter. Låt svalna på galler. 



Gillar du "dödbakade" kakor? Ingen aning om vad dödbakad är? När ett bröd eller en kaka inte är helt färdiggräddad, utan har som typ en degrand i mitten. Det är ingen man avsiktligt gör, om du frågar en konditor. Det är väl närmast att beteckna som ett misstag, men jag ÄLSKAR dödbakade kanelbullar! Och det är receptet smakar precis så. Om man äter den varm. Om man äter den kall smakar det helt annat, men även det är smarrigt. Det blir liksom två kakor i en, om man inte äter upp den varm vill säga. En smak varm, en annan kall. Testa själv, vetja! 


Två kakor i en. I dubbel bemärkelse. 



Inga kommentarer: