onsdag 3 juli 2019

Närodlat och nallat


Minns ni förra sommaren när jag nallade bär hos grannen (med hennes goda minne) och gjorde sylt en masse? Häromdagen var det dags igen. Knappt hade de hunnit lämna sin uppfart för lite semester, var jag där. Jaja, jag hade väntat för att jag inte ville störa när de var hemma. Grannen var helt med på att jag nallade bär hos dem när de inte var hemma. 






Jag hade ju sett det här receptet i en tidning, och sett att grannens vinbärsbuskar dignade av mogna bär. Röd vinbärssylt med stjärnanis. Och kanske jag testar mandelmuffins med vinbär en annan dag. 







För min vana trogen att göra tokiga projekt vid de mest tokiga tillfällen valde jag så klart att ställa mig och rensa ett kilo vinbär och sen koka sylt på det, när det var sommarens hittills varmaste dag och temperaturen steg över trettio grader... 



Så några mandelmuffins blev det inte just den dagen.






Däremot rabarberpaj! Ja jag vet, jag är galen. Men jag kunde ju inte låta bli att norpa de sista rabarberstänglarna som växte alldeles bredvid vinbärsbuskarna. Grannen har bjudit in flera gånger att skörda dem och nu slog jag till. Och jisses vilken god lunch det blev av dem! 



Det HÄR receptet gjorde jag en variant på. Det blev fyra portionsformar av en sats, istället för en drös småpajer. Oj oj oj så gott.



Och som den galna projektarbetaren jag är så nöjde jag mig inte med bär- och rabarberplockning, syltkokning och pajbakning, den där supervarma dagen. Nej, jag satte även igång ett trädgårdsprojekt. Men det tar jag i ett eget inlägg.



Naturligtvis står det en burk vinbärssylt i kylen och väntar på grannen när hon kommer hem.





Inga kommentarer: