torsdag 20 december 2018

Julgran, julstatus och tjeckisk kulmage





Oj oj oj, nu närmar det sig. Galet att det bara är fyra dagar kvar! Och idag gick barnen på jullov. 


Status i övrigt? Granen är som synes på plats. Det har den varit sen lucia. 






Och under den ligger en drös julklappar. Och undanstoppat i skåp och lådor ligger några till, som ännu inte kommit i papper. Och det kan tänkas att det är nån julklapp jag vet att jag köpt, men jag kan för mitt liv inte komma ihåg vart jag lagt den...! Också en tradition i juletid. Brukar bli så. 






En annan tradition är att jag brukar sätta etiketterna på undersidan av paketen. Om jag inte använder hängande etiketter, som de flesta paketen har på den här bilden. 



Så blir det extra spännande! Att inte se vem paketen är till. Om man nu inte är så nyfiken att man lyfter på dem och kollar, när ingen ser... 



Vad hänger i granen då?







Som vanligt en salig blandning av gammalt, nytt, ärvt, loppat. Och en del hemmagjort. Eller vänta... nej inget hemmagjort i år!  






Men nåt nytt, var det ju! Den här! Lille Krtek som jag köpte i Prag. Handgjord tjeckisk julkula (kulmage, hahaha) som föreställer Krtek, i Sverige mer känd som Mullvaden. Tjeckiens svar på Musse Pigg, som säljaren uttryckte det. 



Förresten, titta noga på honom. Hur han håller händerna på sidan av sin runda mage. Gick förbi kulan häromkvällen, samma kväll jag ätit julbord, och sa till maken; Kolla på Krtek, han ser ju ut precis som man känner sig till jul, när man ätit en massa julmat och man håller sig om "julkulmagen". 






Måste nog sätta mig i lugn och ro ikväll och lista vad jag köpt och till vem och se om jag kan hitta den där oinslagna julklappen jag förträngt var jag gömt... 




Inga kommentarer: