måndag 10 december 2018

Jul i Prag, del I





Julen kryper allt närmare och nu har vi redan passerat andra advent. Som jag tillbringade i sängen med värsta huvudvärken... Trist, men nu har jag piggnat till igen. Och tänkte titta tillbaka på hur vi firade första advent. 






Vi tog oss till Prag för att kickstarta julstämningen rejält. 







Skyltfönster fulla med tingeltangel med jultema.







Det här var väl inte så juligt, men icke desto mindre maffigt. 






Tingeltangel på en av många julmarknader.






Och smarrig värmande dricka på en av många uteserveringar. Såå mysigt att sitta på uteserveringar i början av december! Supermysigt!






Det här var riktigt kul. I alla turistguider rekommenderas det astrologiska uret som ska vara en sevärdhet en gång per timme, när ett klockspel med tolv apostlar dansar ut ur tornet. 






Vilken turistmagnet! Kvart i varje heltimme fylldes torget framför uret och stämningen var hög. Men när klockan väl slog heltimme gällde det inte att blinka, för fort gick det. När figurerna i klockspelet kom ut och gick sin runda. Men fint var det. Och häftigt att det drog så mycket folk.







Nåt annat som drog folk var de här s k skorstenskakorna. I varje gathörn fanns det ett skorstensbageri. 






Och jag gick och laddade och såg fram emot att testa. 






Naturligtvis råkade jag välja det bageri som just då hade slut på glass, så jag fick nöja mig med pistagekräm. Recension? Eh... om ni föreställer er en sån där franskbrödfralla med hårt "skal" och tar bort all det goda innanmätet, och rullar "skalet" i socker. Ungefär så. Och så pistagekräm på det. Jag åt en tugga. Sen hamnade den i en papperskorg. Det. Var. Nåt. Av. Det. Ogodaste. Jag. Ätit. 






Om det här var en tjeckisk specialitet vet jag inte, men det såldes på en av julmarknaderna. Det ser ut som en liten omelett, men det var det inte. Det var grillad ost. Och en alldeles himmelsk sylt. Synd att man inte kunde köpa med sig en burk. Osten smakade som grekisk saganaki. 



Apropå medelhavssmaker så lyckas vi på nåt sätt alltid äta italienskt, vart vi än befinner oss. Även här. Och så gott det var! 


 



Bland annat på det här supermysiga stället. 






Perfekt mellis efter många steg på stan. Lite italiensk antipasti med ost och charkuterier och burrata. Har ni ätit burrata nån gång? Det som ser ut som ett kokt ägg på vänstra tallriken. Det är en sorts mozzarellaost. Suuuuupergod! På en bädd av ruccola, här serverat tillsammans med ugnsrostade körsbärstomater, olivolja och balsamicocreme. Sååå gott!






Maken som älskar gulasch var ju bara tvungen att testa gulasch serverat i bröd. När vi beställde in det, tänkte jag att det är nog en sån typisk turisträtt som står på menyn men som ingen beställer. Jo kanske nån enstaka turist. Men som restaurangpersonalen skrattandes gör high five åt i köket och säger "trodde aldrig nån skulle beställa!" Ja, ni vet.






Så udda kändes det.






Men maken åt med god aptit och när vi lämnade restaurangen såg vi att nästan alla som var där hade beställt samma rätt.






Lite udda. Men gott, som sagt. Meddelar maken. Som ni ser på bilden höll jag mig till en mer bekant rätt, baguette. 






Eftersom maken är gulaschfantast så var han så klart tvungen att prova även på ett annat ställe. Ser riktigt husmanskostigt, eller hur? Ingen aning vad de där tillbehören innehöll. Några olika sorters mosade grönsaker, formade till biffar. Omdömet blev helt ok.






Ölen som erbjöds på samma ställe fick betydligt högre betyg.









Miljön fick högsta betyg.






När man är i Prag måste man dricka öl.






Tjeckerna, eller Pragborna, måtte vara väldigt glada i öl. Så glada att de till och med kan tänka sig att bada i det.






Beer spa? Nja, tack men nej tack. Vi stod över. 



Och här står vi över att och pausar lite med Pragbilder. Det kommer fler inlägg. Som vanligt har jag kameran full.




Inga kommentarer: