tisdag 25 juli 2017

En burk plommonsylt







Häromdagen köpte jag en sån där plastkorg med plommon i mataffären. Jag älskar plommon och var så sugen. Men det var ju inga svenska plommon och inte min favoritsort. Ingen aning vad de heter, men de är lite mer avlånga i formen och gulröda. Min favorit, alltså. De på bilden kan också vara goda, om de är hårda, men det var inte dessa.









Ingen annan i familjen var heller sugen på dem, men jag kände att jag ville göra nåt av dem istället för att de skulle ligga i fruktskålen och ruttna för att ingen åt dem. Funderade först på en plommonkaka, men efter lite googlande kom jag fram till att jag skulle göra sylt. Plommonsylt.








Så enkelt. 


500 g plommon
3 dl syltsocker
1 kanelstång
1 vaniljstång



Kärna ur och dela plommonen i mindre bitar. Lägg i en kastrull.








Koka tillsammans med övriga ingredienser i 10 minuter under omrörning.








Häll upp i varm väl rengjord burk.



Perfekt för oss som inte är storförbrukare av sylt att det bara blev en burk av receptet.



(receptet hittade jag på matplatsen.net)




Inga kommentarer: