fredag 25 december 2015

Julafton 2015




Så här såg det ut under granen när vi gick och lade oss sent sent på natten innan julafton. 
Trångt bland julklapparna. 

Innan vi gick och lade oss hade Loppan placerat ut gröt till tomten och renmat till hans renar

På julaftonsmorgon fick vi bevis på att de varit hos oss på natten. 




Faten var om inte tomma så åtminstone rörda. 

*ler*




Och våra julstrumpor var fulla av julklappar. 




Efter julaftonsfrukost utan bröd - nån hade visst glömt att köpa i all julstress - var det dags att packa ner alla julklapparna för att bege oss till farmor och farfar för att fira julafton tillsammans med kusinerna. 




Hos farmor och farfar var det som vanligt kanonfint dukat.




Och barnens "faster" Smilla var finklädd dagen till ära. 




Ett kort ögonkast kastade vi på Gina som julvärd och sen höll vi på att somna framför Kalle Ankas jul. Är det mer än jag som tycker det är sövande..?




Lite gott medan vi tittade på Kalle. Farfars hembakta pepparkakor smakade gott med god ost.




Sa jag att det inte var så många julklappar i år? Hrm...

Jisses.




Men innan man öppnar julklappar måste man äta. 




Loppan stod först i kön till maten. Kanske mer för att hon ville att vi snabbt skulle bli klara med maten än att hon var hungrig...




"Faster" Smilla somnade under bordet. Eller så låtsades hon sova för att bevaka mat som kanske trillade ner från bordet...?




Gottebordet såg frestande ut. 




Första gången jag åt grönkål. Nu är även jag såld på det. I alla fall i den form svärmor serverade den. I sallad med apelsin och valnötter och lite annat gott.




Mitt i maten ringde tomten *blink* och berättade att han tyvärr inte kunde komma till oss men att det var ok för honom om vi själv fixade julklappsutdelningen. Julklappar hade vi ju gott om. 

Jamenvisst kunde vi väl det. 




Efter att vi öppnat ett berg av julklappar fortsatte vi kvällen med att spela julklappsspel om lite fler julklappar. Alltså om ni aldrig spelat julklappsspelet så rekommenderar jag er att göra det nästa jul. Hur kul som helst! Hur kul som helst var även det som låg i paketet jag lyckades vinna. Så kul att det kanske förtjänar ett eget inlägg... 


Men jag slutar det här inlägget med två bilder tagna hemma hos oss, sent på julaftonsnatten när maken somnat i soffan och så även jag strax efter jag tagit de här bilderna.





Två glada och nöjda barn pysslandes med sina julklappar.

Precis som det ska vara en julaftonsnatt, som nästan övergick i juldagsmorgon.


2 kommentarer:

Anonym sa...

God fortsättning!
Vilken fantastisk julafton och vilken härlig decemberblogg. Julkänsla deluxe
/M

smile sa...

Tack snälla och god fortsättning ni med!