söndag 13 december 2015

Årets pepparkakshusbygge


Att göra pepparkakshus hör till våra jultraditioner. Jag brukar "fuska" och köpa prefab-byggsats, dvs färdigbakade delar som man dekorerar och sätter ihop själv. Men så i år sprang jag på den här: 




Bakmix till pepparkakshus. Och så tänkte jag att det kan vi väl göra! Bara röra ihop degen, grädda, dekorera och sätta ihop. 

Men titta noga på bilden. Ser ni hur det är ihopsatt? Med små söta rosetter! Alltså, urgulligt, men hur tänkte de där? Kanonskönt att slippa bränna fingrar och förstöra kastruller med bränt socker och om man fäster ihop med band istället för limpistol, hrm... som vi brukar göra, så kan man ju ÄTA huset efter jul. 

Nåja. Vi återkommer till det. Både ätandet och ihopsättningen. 




Först skulle vi ju få ihop degen och husdelarna. Jag tog Loppan till hjälp. 




På insidan av paketet fanns mallar till husdelarna.




Bara att klippa ut.




Och grädda. Jag var optimistisk och förberedde hålen till banden, trots att jag inte trodde på idén.  Men jag ångrar att jag gjorde som det stod på paketet och penslade de färdiggräddade delarna med vispat ägg. För hållbarheten, stod det. Jag gillar inte finishen det gav. Men men. Vi skulle ju dekorera, så det skulle väl dämpa glansen. Tröstade jag mig med.




Och Loppan dekorerade.

Och hålen som vuxit igen i ugnen fick hon också dekorera. För att dölja dem... 

Hur resultatet blev? Om vi lyckades få ihop det? 
Det visar jag imorgon! 



Inga kommentarer: