tisdag 27 januari 2015

Mat-lag-ning

Har redan berättat om den där jobbkvällen för nån vecka sen som var helt i min smak. Först museebesök och sen matlagning. Matlagning i grupp, hur kul som helst. Och framför allt som matlagningsteamet bestod av folk från två olika kulturer och menyn var så klassisk svensk som den kunde bli.



Eller vad sägs som köttbullar, potatismos och rårörda lingon?





Det efterfrågades kryddor hela kvällen och det var många höjda ögonbryn över att de enda kryddor vi använde var salt, peppar och socker.






Naturligtvis ingick det en efterrätt på menyn. Och vad annat än ostkaka med grädde och jordgubbar om man nu befinner sig i Småland?




Nån som känner igen porslinet?




Himmel så goda de blev, de där köttbullarna. Undrar om det inte slank ner nån annan krydda i smyg där i smeten, för de smakade mycket. Och gott.

Eller så var det mycket kärlek och smör skratt som satte piff.





Oj vad vi var hungriga - och lite malliga - när vi till slut satte oss till bords.




Och njöt av vår egenlagade småländska meny. Köttbullar, brun gräddsås, potatismos och rårörda lingon.
Och ostkaka, inte att förglömma! Så god! Och så enkel att göra. Jag återkommer med receptet.


Att äta tillsammans är underskattad teambuilding tycker jag. Om man dessutom lagar maten  tillsammans, så bygger man ännu mer team.



Och nu vet jag hur köttbullarna borde smaka på IKEA-varuhuset...



1 kommentar:

Gottegrisen sa...

Ni måste ha varit på Aktivitetshuset. Jag känner igen mig :o)