onsdag 7 augusti 2024

Vykort från Krakow

Tredje dagen in i vardagen igen och jag är redan redo för semester... Men i avvaktan på nästa semester kommer här ett första inlägg från resan vi gjorde för några veckor sen. Vart vi åkte? Jag har skrivit förr här om en av mina favoritstäder, Berlin, och stadsdelarna Friedrichshain, Kreuzberg och Prenzlauer Berg och fått tips om att åka till Krakow i Polen. Sagt och gjort. Det blev en spontant bokad kortresa till Krakow! 

En hit, men jag skulle nog rekommendera en resa dit på senvår eller höst/julmarknadstid. För. Det. Var. Så. Varmt. Men en stad helt i min smak. Låt oss titta! 









Vackra gamla hus, men många rejält slitna...






Som alltid kan jag inte låta bli att fotografera graffitti. Det är sorgligt att fina väggar och husfasader kladdas ner, men om man stannar upp och synar dem i detalj kan man, eller åtminstone jag, se nåt vackert i det. Eller åtminstone käckt. 


















Men det var inte bara s**t som prydde husfasader...










...det här kan väl knappast räknas som graffitti?






Restaurangfasad






Fina skyltar.






Vacker port med patina?







Vackra portar med gräsligt kladd. Det gör ont i hjärtat.


Jag är som sagt lite fascinerad av sånt här. Kan inte låta bli att fotografera. Utmanar er som läser här, att nästa gång ni passerar graffitti på husfasader, stanna upp och kolla in detaljerna. Det kan finnas godbitar. Men med det sagt försvarar jag inte graffitti. Så klart! 






Men jag erkänner att det var en hel del graffitti som tilltalade mig mer än den "konst" som såldes här...






Njae... inget i min smak. 






Det var däremot det här! Wow, vilken upplevelse, att se Banksys konst och lära sig mer om bakgrunden, tillkomsten och den noga utvalda placeringen av varje verk. Besöket på utställningen kommer i ett eget inlägg. 






Längtar redan tillbaka... 


1 kommentar:

Anna i Portugal sa...

Jag tänker som du kring graffiti. Tycker det är kul, särskilt på platser där husen får förfalla, gamla övergivna tråkiga betonghus typ. Men självfallet inte på vackra dörrar, historiska byggnader eller andra slitna men fortfarande vackra saker. Jag tycker att varje stad borde ägna ett område där graffiti skaparna har fritt spelrum. Det skulle jag älska att besöka! Kan förstå Banksy var en upplevelse, ser fram emot det inlägget.