fredag 30 augusti 2024

Old school på en fredag

Veckans fredagstema är Old school. Just ordet school får mig osökt att tänka på sonen som just nu är i full gång med nollningsaktiviteter som nybliven ingenjörsstudent. Men det var inte school som i skola det här inlägget skulle handla om.




När hyrde du senast en film?
Ibland hyr dottern nån streamingfilm. Men åh vad frågan väcker minnen. Från när man hyrde en moviebox och släpade hem för att titta på nån film som man somnade till... Eller alla gånger man stått i videobutiken och gått fram och tillbaka framför filmhyllorna utan att hitta nåt man var sugen på att se. Ungefär som idag när man surfar runt på alla streamingtjänster och inte hittar nåt...

När ringde du senast för att beställa nåt?
Brukar beställa pizza via en app. Likaså de flesta restaurangbokningar brukar gå att göra via appar. Jo men nu minns jag! Jag ringde ju och beställde frisörtid!

När skrev du senast ett handskrivet brev?
Handskrivna brev har jag nog inte skrivit sen jag var i mellanstadieåldern och hade brevvänner över hela världen. Vykort var många år sen jag slutade skriva. Men julkort envisas jag med att skriva och skicka analogt. 

Vem känner du som fortfarande har hemtelefon?
Ingen. Visste inte att möjligheten fortfarande finns. Ibland saknar jag vår egen. När man är ute och ska ringa hem, hade det varit skönt att slippa välja någon i familjen att söka på mobil, bara ringa ett nummer och vem som helst som är hemma kunde svara. Fast jag vill minnas att de sista åren vi hade hemtelefon var det aldrig nån som ville svara när det ringde...

När faxade du senast ett dokument?
1993. Minns det speciellt eftersom jag hade faxen i rummet bredvid mig på det kontor jag jobbade och där slutade jag jobba 1993. 


Inga kommentarer: