lördag 3 augusti 2024

En sommarlista

Fortsätter tråden med en sommarlista som Nilla skrev om HÄR på sin blogg Tankebubblor. 



Sol eller skugga?

Egentligen först nu de senaste åren som jag verkligen njuter av solen. Som ung var det för att bli solbränd och jag avskydde det. När barnen var små och vi var på stranden med dem, hade vi med ett litet solskyddstält. Var väl egentligen avsett för dem, men jag älskade att stoppa in huvudet i skuggan i tältet. Av samma anledning har vi en hammock i trädgården. Älskar att sitta där med huvudet i skugga och sträcka ut benen i solen. Fast mina ben är extremt svårtflörtade när det gäller sol. Jag kan bli solbränd på resten av kroppen (vilket jag inte eftersträvar) men benen, som jag gärna haft lite solbruna, förblir alltid mycket blekare än resten av kroppen. Märkligt. Jag får väl antingen tillbringa mer tid i hammocken eller leta fram barnens gamla tält...

Tegelsten eller tunnis?

Precis läst en tegelsten och därav min brända rygg... På stranden, det ställe jag oftast (endast?) läser på, föredrar jag egentligen pocket. Eller förlåt, tunnisar. 

Sjö eller hav?

Hav! Ingen motivering till varför jag väljer hav egentligen, vilket kommer framgå av mitt svar på nästa fråga.

Badare eller badkruka?

Badkruka!

Strut eller bägare?

Äter inte jättemycket glass, om jag inte är i Italien och kan äta pistage- eller Amarenakörsbärsglass. Men äter jag så väljer jag bägare. En mjukglass med noisettesås kan ibland slinka ner sommartid. Om jag inte är i Italien, alltså. 

Film eller tv-serie?

Tv-serie! Älskar att streckse serier. Fattar inte hur vi stod ut på 80- och 90-talet när vi fick vänta en vecka på nytt avsnitt och två år på nästa säsong..!

Pocket eller e-bok?

Papper! Detsamma gäller morgontidningen. Papper ska det vara.

En i taget eller slalomläsning?

Lustigt uttryck, slalomläsning. Aldrig hört förr, men jag gissar att det betyder att man läser många böcker samtidigt och växlar. Herre jisses, jag som har svårt nog att komma ihåg handlingen i en bok! 

Hemma eller borta?

Både! Älskar hemester och älskar att resa bort. Älskar komma hem också, när jag rest bort, men efter två dagar hemma vill jag iväg igen. Att resa föder reslust.

Feelgood eller deckare?

Deckare när det gäller tv. På senaste tiden har det mest blivit memoarer när det gäller böcker. Den typen av deckare jag tycker om att se på tv (brittiskt), tilltalar mig, av någon outgrundlig anledning, inte alls i bokform. 

Läslistor eller fri läsning?

Jag har en läslista i min mobil. Läslista över boktips. Som jag sällan betar av...

Stad eller strand?

Jatack! Nice i Frankrike är ett utmärkt exempel på där man slipper välja. Barcelona likaså. Fast jag väljer nog helst stad på sen vår eller höst/jultid och strand på sommaren. I år blev det lite tokigt, men fantastiskt ändå. Det kommer inlägg om det så småningom. 

Planera eller vara spontan?

Vara påläst!

Bokmärke eller hundöra?

Hundöra?! Vilken styggelse! Bokmärke! Låter fint, men det är oftast ett gammalt kvitto eller nåt som råkar befinna sig i min närhet.

Läsa ut eller ge upp?

Jag har allt sämre tålamod, så jag ger upp om det tar emot. Vilket betyder att vi har en bokhylla med väldigt många böcker som har bokmärken kvar ett eller två kapitel in i boken...

Sommar i P1 eller Allsång på Skansen?

Bägge! Jag följer slaviskt den kronologiska ordningen när jag lyssnar på Sommar. Men jag lyssnar inte färdigt på alla. Jag har extremt stort tålamod just på Sommarprogram, men vissa måste jag bara stänga av. I år har jag stängt av ett par, tre avsnitt. Och medvetet hoppat över ett, som jag inte har hjärta att lyssna på. HÄR skrev jag om ett av årets favoritprogram. 

Allsången följer jag inte slaviskt, men jag tittar om tillfälle ges. Har läst att årets säsong har sämre tittarsiffror. Pernilla, som var så hyllad under premiärsäsongen. Jag tycker att Pernilla är fantastisk som allsångsledare, men jag kan gissa varför tittarna sviker. Jag tror att merparten av tittarskaran är äldre, och årets artister har t o m jag, som förvisso är lite äldre, men inte så mycket äldre, svårt att ha koll på vem de är. Skulle uppskattat en blandning. Vi har ju faktiskt en hel del äldre artister still going strong. Och en hel del äldre (läs: min föräldrageneration) som lever för sin tv. Det finns så många andra tv-program som lyfter fram nykomlingar och yngre artister. 

Läsarfavorit eller kritikerfavorit?

Jag tror min läslista består både av tips jag snappar upp på bloggar, instagram eller av folk jag känner samt av kritikertips jag läst i tidningen. Jag har förresten en lista i mobilen över film- och serietips också. 

Fågelkvitter eller stadsljud?

Fågelkvitter är oslagbart, så länge det inte kommer från duvorna som brukar bygga bo utanför vårt sovrumsfönster och väcka oss okristligt tidigt. 

Aktiv eller slö semester?

En lagom mix av bägge. 


2 kommentarer:

Nilla Tankebubblor sa...

Det där med att vänta på nästa avsnitt av en TV-serie kan man sakna ibland. Och framför allt att diskutera serier på jobbet. När det inte fanns så många kanaler, alla tittade på samma sak. :-) Men det är såklart bra med det stora utbud som finns nu.
Ja, parasoll på stranden är att föredra. Ibland är bara väskorna under. Ibland mitt huvud. Ibland hela jag :-)

Anna i Portugal sa...

Skulle svara som du på flera av frågorna. T.ex. att sträcktitta på TV-serier, är en vintersyssla jag älskar. Slalomläsning har jag inte hört eller förut, och det skulle jag inte klara av. Finns nog inga ljud i staden jag uppskattar.