fredag 11 november 2022

Försmak av jul? Saffranspasta

 




Saffran. Tänker du på lussekatter då? Eller fisksoppa? Jag tänker på bägge. Numera tänker jag även på supergod pasta. Efter att jag igår lagade en pastarätt med saffran, efter ett recept jag hittade HÄR på instagram.


Nu vet jag dessutom att brynt smör + saffran + vitlök är en match made in heaven. 


 4 port.

400-500 g pasta
75 g smör
1 kuvert saffran
250 g småtomater
1,5-2 dl pastavatten
2 vitlöksklyftor
salt, peppar, chiliflakes


Gör så här:


1.

Koka pastan. I originalreceptet var det fylld pasta, men det hade jag inte hemma så det blev vanlig pasta, det blev små pastarör. Nästa gång väljer jag nog tagiatelle. 


2.

Bryn smör och häll i ett kuvert saffran och chiliflakes när det börjar brynas precis.


3.

I med pastavatten, tomater och riven vitlök. Salt och peppra.


4.

Häll i den färdigkokta pastan och toppa med valfri mängd parmesan. 


Njuuuut! 


Jag serverade kallrökt skinka till, för det hade jag hemma. Nästa gång tror jag testar att servera tillsammans med lax. Och kanske rostade pinjenötter på toppen. Men även ut det smakade det som sagt toppen. 


Smakade det förresten jul? Nej! Det luktade jul i köket när jag lagade maten, men det smakade absolut inte "julmat".



Inga kommentarer: