tisdag 8 januari 2019

Tavelvägg. Före,under och efter.






Vi skulle ju titta på den där tavelväggen i sovrummet. Jag älskar själv före- och efter-bilder när man renoverat, därför kommer det här. 






Så här såg väggen ut före. Liten TV där uppe i mitten av väggen, en vägghylla på ena sidan och en spegel på andra. Men lite tomt däremellan, eller hur?



Jag älskar tavelväggar och har samlat massa inspirationsbilder genom åren. Bland annat HÄR i min mapp på pinterest.com. Under många år var väggen ovan full av svartvita familjebilder, i vita ramar. Och TVn hängde där hyllan idag hänger. Men jag ville ha TVn centrerad och svarta ramar skulle "smälta in" lite bättre med TVn. Eller om det var tvärtom, att TVn skulle smälta in bland tavlorna.



Nåja. Här var lite inspiration. Från pinterest alltså.







Symmetriskt, men samtidigt inte alls symmetriskt. Om ni förstår vad jag menar. På vår gamla tavelvägg hängde alla ramarna i en fyrkant. Alltså de var placerade så att ytterkanterna skapade en jämn kant. Som en stor rektangel bestående av tavlor i olika storlek. Men den där jämna kanten, alltså. Alltid nån som hamnade lite på sned och då föll liksom hela tanken. Nu, efter nån månad med nuvarande asymmetriska symmetri märks det inte lika mycket om nån tavla hamnar lite snett.



Men hur gjorde jag då för att få till den asymmetriska symmetrin?







Först inventerade jag vilka ramar och bilder jag ville ha.






Hade inte bilder till alla ramar, men det tänkte jag (tänker jag) löser sig efterhand. Bara jag får upp ramarna på väggen.








Sen klippte jag ut i papper, enligt ramarnas mått. Och tejpade upp på väggen med washitejp som är lätt att ta bort utan att det lämnar märken. Och så flyttade jag runt. Nej, det är inte samma foto tre gånger, det är lite skillnad på pappersbitarna, om ni kollar noga. 



En hel vetenskap. Inte bara att smäcka upp några tavlor randomly här inte. Var på väg att ge upp ett par gånger där halvvägs.






Men fast besluten att göra det rätt så fortsatte jag. Skam den som ger sig! För att få en känsla för hur det skulle se ut med svarta ramar, ritade jag på bilderna. 







Ja, jag ÄR galen, jag vet.







Efter mycket om och men, spikade vi upp tavlorna. Och ramarna har fyllts på efterhand. Och någon tavla har bytt plats, men spikarna sitter där de sitter. 



Så. Så gör man en tavelvägg. My way. 



Men jag gör inte om det igen. På ett tag. 



Tror jag.



Inga kommentarer: