söndag 27 januari 2019

Semmeltider och semmelalternativ



(bildkälla ica.se)


Som vanligt har jag dålig koll på semmeltider, men eftersom man ser dem i butik nu så är det väl semmeltid? Man behöver väl inte göra det svårare än så. Ät när man är sugen och ät när det finns tillgängligt. Men nu är ju inte jag nån semmelfantast, och jag kan vara utan dem, så då är det kanske lätt att inte vara så traditionsbunden.



Nåja. För nåt år sen hittade jag ett alternativt recept som tilltalar mig mer än traditionell semla. 








150 g smör
100 g mandelmassa
2 tsk kardemummakärnor
2 1/2 dl strösocker
3 ägg
2 1/2 dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
1 krm salt


Topping:
75 g mandelflagor
2 dl vispgrädde
florsocker


Sätt ugnen på 175 grader.

Smält smöret. Riv mandelmassan. 

Mortla kardemummakärnorna. 

Rör samman alla ingredienser till kakan i en bunke. 

Spänn fast ett bakplåtspapper i botten av en springform, ca 20 cm i diameter.  Smöra insidan av kanterna. 

Häll smeten i formen och grädda i mitten av ugnen ca 20-25 min.

Låt kakan kallna. 

Rosta mandelflagorna i en stekpanna. Låt svalna. 

Vispa grädden lätt. Jag brukar alltid ha en liten skvätt vaniljsocker i grädden men det är valfritt. 

Bred grädden över den avsvalnade kakan. Strö över mandelflagorna och pudra med florsocker. 

Njut! 





(receptkälla: mittkok.se)




Inga kommentarer: