fredag 30 mars 2018

Långfredagar och långmåndagar. Och ett biotips. Eller två.







Långfredag. Barnen tycker att maken och jag är lastgamla när vi berättar att man inte kunde gå på bio på långfredagar när vi var små. Nu kan man visst gå alla dagar på året, även på julafton. Tror jag. 



Nåja, nu hade vi inte tänkt gå på bio just denna långfredagen. Det var inte det som det här inlägget skulle handla om. 






Nej det var att maken och jag var på bio på en måndag. En helt vanlig måndag. Eller den blev faktiskt en långmåndag, eftersom det först var en vanlig arbetsdag, sen hem och utfordra familjen och därefter biobesök. Halv nio började filmen. En måndagskväll. Galet. Jag var rädd att jag skulle somna på salongen, men det gjorde jag inte. För filmen var riktigt bra. Även om jag tycker att filmtiteln känns som att det skulle vara en Batmanfilm... Eller kanske en Star Warsfilm. Men det var det inte. Vi såg den här:







DARKEST HOUR med Gary Oldman som Winston Churchill. 



Välspelad och verklighetsbaserad film som utspelar sig i början av andra världskriget, under Winston Churchills första tid som premiärminister. Nyss tillträdd ställs han inför ett av sina mest avgörande val, att försöka mäkla fred med Nazityskland eller stå upp för sina ideal och tron på sin nations suveränitet. Medan de till synes ostoppbara tyska styrkorna breder ut sig över den europeiska kontinenten, utmanad av en oförberedd allmänhet, en skeptisk kung och till och med sitt eget parti, måste Churchill ta sig igenom sitt livs mörkaste timme. 


Alltså hade jag inte vetat att det var Gary Oldman som spelade Churchill hade jag inte sett det. Snacka om förvandling. Och så spännande att få ett annat perspektiv på den här den av historien, efter att ha sett filmen DUNKIRK. Önskar bara att jag sett dem i omvänd ordning. Denna först och Dunkirk sen. Nåja, det är två bra filmer oavsett. Och jag rekommenderar bägge. Jag rekommenderar även att gå på bio en måndagkväll. För långmåndagar är inte dumma de heller. Att förgylla en helt vanlig vardag.



Här kommer ett smakprov ur filmen:







Gary Oldman fick förresten en Oscar för bästa manliga huvudroll i den här filmen. Välförtjänt.



Inga kommentarer: