söndag 11 december 2016

Talets gåva


Igår var det två TV-program som rörde och berörde mig. Vi börjar med det ena och tar det andra en annan dag. 





(bildkälla: dn.se)



Nobelfestligheterna på svt gick mig helt förbi igår. Men jag råkade växla kanal precis när USAs ambassadör Azita Raji läste upp talet som litteraturpristagaren Bob Dylan själv inte kunde hålla, eftersom han var upptagen nån annanstans och inte kunde närvara vid nobelfestligheterna. 



Det som inte gått mig förbi är dock allt mediasnack sen Dylan tilldelades priset. Är han värdig nobelpriset i litteratur? En musiker! Antingen tycker man inte det eller så tycker man det är självklart. 



Själv tycker jag väl ingenting, tycker mest att det var oväntat nytänkt av akademin. I tiden liksom. Modernt.





(googlad bild, bildkälla okänd)



Men talet! Alltså vilket tal! Som en käftsmäll mot motståndarna, men såååå snyggt formulerat. Faktiskt värdigt en nobelprisvinnare. 



HÄR är det på engelska och HÄR är det översatt på svenska. 



Word, säger jag. Word!



Inga kommentarer: