måndag 28 mars 2016

Påskgodis, porslinsmålningstanter och dästa hönor




Nån som INTE ätit godis i helgen? 
Grattis till er, i så fall. Här har det ätits. Och äits. 

Men nu var det varken godismängden eller godissorterna jag tänkte att detta inlägg skulle handla om. 




Utan SKÅLEN som godiset på bilderna ligger i.

Jag har tidigare berättat att jag för många många år roade mig med porslinsmålning. Jag och en samling tanter, de var säkert 30 år äldre och målade blommor. Och tomtar. Fast helst blommor. I skrälla färger Jag målade varken blommor eller tomtar. Och använde absolut inga skrälla färger. 

Minns att jag bland annat gjorde ett halvt dussin muggar med en diskret rad av svarta hieroglyfer. Oj oj oj vad tanterna blev upprörda. De föreslog att jag skulle antingen färglägga figurerna eller bakgrunden eller åtminstone klämma in en blomma eller två mellan dem. Eh... Nej. Mina muggar skulle vara minimalistiska!




Nu spårade jag visst ur här, längs memory lane. Tillbaka till godisskålen!




Medan tanterna målade färgglade påskkycklingar , eller blommor, på sina skålar valde jag att låta mig inspireras av barnboken Pettson och Findus. 




Känner ni igen hönorna?





Min favoritbild!





Och bilden ovan på de två trötta och dästa hönorna är klockren så här på påskens sista dag. För visst är det mer än jag som känner mig så...




Inga kommentarer: