måndag 19 oktober 2015

Pendlarmåndag





Måndagar. Vissa såna är mer måndagiga än andra. Idag var det en sån. Vaknade dödstrött när väckarklockan ringde 5.15 och bestämde mig där och då att utnyttja flexmöjligheten att ta ett senare tåg. Alltså en halvtimme extra på morgonen är himmelriket.
 
Sagt och gjort. Jag fick en liten stunds extra vila, för somna om var ju inte lönt, och jag begav mig så småningom till tågstationen. För att halvvägs konstatera att sonen hade fått med sig mitt pendelkort till skolan. Och där satt jag i bilen med mobilen i handväskan i baksätet. Bara att hitta första bästa ställe att parkera bilen på, kliva ur och hämta mobilen.  Och när jag ringde hann jag inte säga nåt förrän sonen svarade "Ditt kort!". Japp, han hade också kommit på att han hade mitt kort.
 
Köra till skolan, hämta kortet och köra tillbaka till tågstationen. Och väl framme hade tåget gått två minuter tidigare.
 
Suck. Det blev visst mer flextidsutnyttjande än jag räknat med. Bara att vänta på nästa tåg. Och vänta. För så klart var det försenat. Femton minuter närmare bestämt.
 
Men jag kom iväg. Och efter fem minuter ropades det i högtalarna att just den vagn jag satt mig i inte skulle gå hela vägen till min slutdestination. Suck. Nåja, jag grep tag i väska och jacka och började gå framåt i vagnen för att flytta mig fram till rätt vagn, som skulle ta mig till min jobbort.
 
Trodde jag ja. Det gick inte att gå genom vagnarna! Jag fick lugnt vänta till nästa station och gå ut på perrongen och flytta mig fram åt tre vagnar och kliva in i rätt vagn.
 
Här skulle historien kunnat sluta. Men se det gjorde den inte. För när tåget väl stannade och jag skulle gå ut på perrongen och byta vagn var dörren jag stod vid avstängd. Det gick inte att gå ut där. Med andra ord, bara att vända om och gå genom hela vagnen - full med folk som i godan ro tog sig ur vagnen. När jag väl kom ur vagnen fick jag springa längs tåget för att hinna med att hoppa på rätt vagn.
 
Jiiiisses. Måndag morgon.
 
 
 
 
 
 
Jag fick unna mig en köpekaffe på tåget när jag väl hamnat rätt.
 
 
Imorgon satsar jag på det tidiga tåget. Så jag har marginaler.
 
 
 

Inga kommentarer: