lördag 23 maj 2015

Shanghai del 4 - Boende 2(2)

 
 
 
 
I Shanghai bor man på höjden. Förmodligen ett måste om man vill husera mer än 20 miljoner människor.
 
 
 
 
Överallt höga byggnader.
 

 
 
Hus och butiker. Eller kanske inte butiker, varuhus.
 


 
 
En del originella, med svenska ögon mätt.
 
 
 
Just det här förde mina tankar till medelhavet snarare än till Asien.

 

 
 
Men att man var i Asien var tydligt.
Och vet ni, för att vara en stor och modern stad, så var det si och så med engelskkunskaperna.
 
Jag begav mig ut på vift på stan helt ensam en kväll och gick lite vilse och var tvungen att haffa nån på vägen och fråga vart jag var. Tur att jag hade en karta med mig... Med den och lite kroppsspråk fick jag hjälp och hittade rätt.
 
Inte ens på hotellet var det helt lätt att göra sig förstådd.
 
Det såg nog roligt ut när jag stod i spareceptionen på hotellet och lyfte benet i luften och  pekade på mina fötter för att försöka göra mig förstådd när jag ville veta om de erbjöd fotmassage och pedikyr... Ni kan ju föreställa er. Men mer om just den upplevelsen i ett kommande inlägg.
 

 
 
I vissa områden av staden var det som sagt inte helt givet att vi befann oss i Kina. Det skulle lika gärna kunna vara en amerikansk storstadssiluett.
 
 
 
 
Eller kanske inte...
 
Förresten så frågade jag en kinesisk kollega vad en lägenhet kostar i Shanghai. I närheten av vårt kinesiska kontor, som ligger lite off, men ändå i stan, ligger en lägenhet på 7,5 miljon. Yuan. Multiplicera med ca 1,5 för att få det i svenska kronor. Jisses... 


Inga kommentarer: