söndag 30 november 2014

Julmarknad i adventstid

Jag var sugen på julmarknad idag, men eftersom jag inte lyckades övertala hela familjen att följa med valde jag en på hemmaplan. Loppan fick jag med mig, så vi drog iväg.

Alltså det finns julmarknader och det finns julmarknader. Eller ska jag säga, det finns JULmarknader och det finns julMARKNADER. Den vi begav oss till utgav sig att vara det förstnämnda. Med tillägget gammaldags. 

Eh... jo, men visst. Lite grann.
Eller nu är jag orättvis. Den bjöd på båda delar. Traditionell julmarknad och traditionell tingeltangelmarknad. Precis som de flesta marknader i juletid.




Det här var en riktigt röd jultomte.
Han gjorde politisk reklam, visade det sig. 
Jag undviker att skämta om det, men jag hintar ändå om politik och tomtar... på loftet...




Ensam med Loppan gick det inte att fotografera sig i de här. 
Och Loppan tvärvägrade att låta sig bli fotograferad. Eller rättare sagt, hon tvärvägrade att ens stoppa huvudet i hålet, med eller utan kamera. 




Mitt på torget ståtade den här fina granen.
Man kunde tävla om nåt genom att gissa höjden. 




Här ser man proportionerna.
Julkulorna var stora som en handboll, ungefär. Eller en mindre fotboll.

Vi brydde oss inte om att tävla. Vi blev nog lite distraherade av Lions godisregn som pågick precis bredvid, där vi lyckades fånga varsin liten godisbit.




Visst hade det varit trevligt med lite snö på julmarknaden, men ser ni den blå himlen?
Solsken! Det var ljuvligt! Soligt och lite kallt. Att få lite solsken gottgjorde mer än väl bristen på snö.




Mysiga hantverksstånd. 




Och möjlighet att åka häst och vagn. 




Vi var nästan på väg att åka.




Men så ångrade Loppan sig i sista stund.
Vi bestämde oss för att gå på kondis istället.




Men fastnade visst på tingeltangelmarknaden på vägen dit...




Efter mycket funderande bestämde sig Loppan till sist för att slå till på marknaden. Det blev två små dockor för slanten som brände i fickan.




Och nåt som värmde gott i magen var det vi fikade loss på.


En alldeles lagom julmarknadsutflykt.
Loppans och min alldeles egna.


Inga kommentarer: