onsdag 19 november 2014

Grått som egentligen är så flott...

Det börjar närma sig juletid - tänk om bara lite mer än en vecka är det advent! - och egentligen borde man kanske önska sig lite snö. Som Loppan gör. Som längtar efter pulkaåkning. Och snögubbsbyggande.




Men nu är jag ingen vintermänniska och tänker väl mer praktiskt och gillar inte snöslask, saltränder på vinterskorna, alla vantar, mössor, halsdukar och vinterkläder som ska hållas reda på och som tar sån plats i hallen och tenderar försvinna när det behövs som mest, alla trafikolyckor för att vi i södra Sverige inte klarar av att köra bil så fort vi får mer än två millimeter snö och den extra tid det tar på morgonen att skrapa bilrutorna... Nej. Jag gillar egentligen inte snö.

Jo, om det är solsken och gnistrande vitt och vackert. Men det händer tyvärr inte så ofta på mina breddgrader.




Men. Detta gråa molntäcke som legat över oss den senaste månaden. Som en yllefilt från armén, typ. Grått, grått, grått. Oj vad det påverkar humöret. Jag tycker inte om det såna här gråa dagar! 

Jag vill ha ljus! 
Jag tänder alla lampor det går att tända men jag tycker ändå att det är så mörkt. Och grått.





Räknar dagarna tills det är dags att tända adventsbelysningen.
Och försöker övertala maken om att på amerikavis pynta hus och trädgård med så mycket julljus det bara går.

Nej, det där sistnämnda är inte sant. Jag överdrev lite.


(alla bilder via pinterest.com)


Men en extra ljusslinga i nåt av träden i trädgården, kanske?



Inga kommentarer: