söndag 26 januari 2014

Monstermaskerad



Gårdagen var full av äventyr för Loppan. Först filminspelning och sen maskeradkalas. Ja, det blev väl egentligen äventyr för hela familjen, eller åtminstone för mig också för jag råkade jag hamna med på ett hörn på inspelningen och jag fick agera sminkör och påkläderska inför kalaset. Och tidigare i veckan hade jag, tillsammans med Loppan, gnuggat geniknölarna rejält för att lösa gåtan med hur vi skulle få till en lämplig outfit med inspiration från den här bilden:




Draculaura från Monster High. 


Eh... japp. Det är high fashion bland sexåringar just nu. Eller åtminstone bland Loppan och hennes kompisar. 

Vi lyckades få till en riktigt lyckad outfit genom att använda det som redan fanns i garderob och skåp hemma. Det enda vi investerade i var rosa hårfärg och en svart slängcape från Lindex halvareaprisetrea, så den kostade nästan ingenting. 


Bjuder på några glimtar av förberedelserna. 
Helhetsbilden behåller jag för mig själv, ni får tro mig att det blev ganska likt.







Tittar man noga på originalbilden överst i inlägget så ser man att Draculaura har vita spetshandskar. De fixade jag genom att offra en trasig barbieklänning och sy om den till ärmmuffar. Två tunnar och resårband i ena sidan (resårsbandet syns inte under tröjan) på vardera tunnel. 

I övrigt använde vi svarta tajts och svart långärmad tröja. Utanpå tajtsen en vit tyllkjol och rosa skotskrutiga knästrumpor. Utanpå tröjan ett rosa linne.




Sminket från halloweenfesten i höstas åkte fram. Draculaura har ju vita monstertänder och ett hjärta på ena kinden. 




Örhänget gjorde jag av ett klistermärke från en av Loppans Top Model-målarböcker.
Fladdermusbroschen hon har under hakan är ett gammalt halloweenpyssel som jag hittade i våra gömmor.

Som vanligt, endast fantasin sätter gränser.




Den rosa hårfärgen hittade vi på Kicks.




Lite meckigt. Och kladdigt.




Och håret blev alldeles elektriskt och spretigt när jag höll på med det.




Men jag fick till det till slut, fixerade det med hårspray och både jag och Loppan var nöjda. 




Och en lycklig Loppa hoppade iväg till kalas.




För att i dörren mötas av fler som haft samma figur som inspiration. Och vet ni, vi möttes även av en mamma som hade haft en goda smaken att matcha temat med likadana rosa slingor. Sånt gillar jag! 


Det var gårdagens kalas det. Idag har det varit bowlingkalas. Utan rosa slingor i håret. Eller rättare sagt, med lite rosa fläckar kvar i hårbotten. 


2 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för att jag fick vara med behind the scenes när loppan förvandlades till en en otrolig look a like :-) /M

smile sa...

Tack själv! Och tack för hjälpen.

:-)