lördag 12 oktober 2013

Vemod och vinterpiff

Det finns två dagar på året som jag tycker är lite jobbiga. Vemodiga. Jag tänker på vad som varit och jag tänker på vad som ligger framför. Det blir liksom "jaha, så gick det här året, undrar var vi är och vad som hänt när vi står här nästa år". Tokigt, jag vet, men jag kan inte låta bli att tänka så.

Vilka två dagar det handlar om? Nyårsafton och den dagen på hösten vi plockar undan utemöblerna. Idag var det thank god inte nyårsafton utan dags att plocka undan utemöbler. Det gör ont i hela mig så vemodigt jag tycker det är. Även om jag så klart tänker på den fantastiska sommar vi haft bakom oss, så tycker jag det är vemodigt.




Nåja. Så här såg det ut. Första gången vemodet dokumenterades per bild. Vilket maken tyckte var lite onödigt, men han är van att jag smyger omkring med min kamera. 




Pergolan fortfarande täckt av clematis - den som ska bort till våren - och hortensian blommar fortfarande rosa. 




Bara att skruva isär och flytta undan. In i carporten i väntan på nästa vår. Ack, så vemodigt... 




Och snacka vemod. Tomt. Bara en stol som ska flyttas undan och en utebelysning som ska ner. 

Men vad är då bästa medicinen mot vemodet? Jo att vinterpiffa! En del möbler får faktiskt stå kvar ute under vintern och växter kan man ju piffa med. Så när jag inhandlat lite ljung och sånt får jag gå en ny sväng med kameran. Nu är jag mest nöjd med hur bra vi fick till vinterförvaringen i carporten. 


1 kommentar:

Nilla Tankebubblor sa...

Ja verkligen vemodiga dagar! Jag plockade undan ovanligt lätt detta året, men det är ju för att vi har det lite nytt och fint med nybyggt trädäck att höstpiffa. Nyår är inte min favoritdag heller. (Jag har också en man som är van vid att jag fotar alla möjliga saker :-)
Ha en fin kväll.