lördag 14 september 2013

Mina favoritrecept på äppelkakor

(eget kollage med bilder från pinterest.com)

Någon frågade om jag äter allt gott jag visar här på bloggen. Hrm... samvetsfråga. Ja, självklart smakar jag på det, annars skulle jag inte tipsa om det... Men jag erkänner, just i år när vi fått en fantastiskt äppelskörd har det nog ätits smakats av ett antal olika äppelkakor...





Här kommer några favoritrecept.




Om man gillar äppelkaka som smakar mycket äpple så rekommenderar jag den här. Inget för folk som vill äta kalorisnålt dock. Massor av smör och socker. Men också en hel del äpplen, så det kanske kompenserar. Hrm.. Nåja. Den är god. Med vaniljsås. Så här ser det ut när man bakar den:





En annan kaka som vi testade för första gången för nån vecka sen är den som syns på bilden nedan. Sonen som i vanliga fall inte gillar äppelkaka gjorde tummen upp för den.




Smulpaj. Fast jag tycker att smulor är fel namn. Det är mer degklumpar. Som är smarrigt goda. Receptet finns här



Här är ett recept på en kaka som är seg och smarrig. 


(bild lånad av leila)

Och för den som gillar kardemumma kommer här ett kanonrecept. Här kan man verkligen snacka segt och smarrigt. Eller kanske knäckig och smarrig. Om jag säger att det är ett Leila-recept så förstår ni hur gott det är. Jag använder inte alls så mycket äpplen som i originalreceptet så min blir mer äppelkaka än äppelkaka. 

Jaha. Det var ett gäng äppelkaksrecept. Sök på äpplen här så hittar ni några till. Javisst ja, jag får inte glömma att tipsa om den här. Inte jättemycket äppelsmak men god. Och den innehåller ju faktiskt äpplen. Och det är ett Leilarecept även det. 

Och förresten. Så här i LCHF- och 5.2-tider. Man får ju faktiskt inte glömma bort det här:




Inga kommentarer: