måndag 7 januari 2013

Vardag

Nej, inte riktigt vardag än. Sonen har haft studiedag idag så det blev en extra bonusdag. För mig och barnen.



Lite julbubbla kvar. Eftersom det inte fanns ork kvar igår att ta bort både julpynt och gran. Tror det beror på att Monopolspelet som skymtar på bordet till vänster lockade mer än dammsugning av granbarr...


Första och sista dagen på ett lov tenderar kräva plättar till lunch. Idag serverades det alltså plättar. Inte världens vackraste, men jisses så goda de var. Så här efter all julmat...


Mätta på plättar intog vi sofforna. För att titta på en Modig liten tjej. Jag tittade tillsammans med en annan modig liten tjej. Hon skrattade mest. JAG tyckte filmen var läskig. Men femåringen och tioåringen var modiga och gav tummen upp för filmen.

Sonen och jag tävlade om att känna igen vem som dubbat rösterna. Han kände igen Amy Diamond direkt. Jag tyckte mig höra Ewa Fröling. I annan rollfigur, alltså.


Ett starkt tecken på att vi är tillbaka i vardagen igen är att vara här. På badet som känns som en bastu om man inte själv är klädd i baddräkt och vattentäckt. Jisses så varmt att sitta påklädd bredvid bassängen. Men som sagt, modigt var nog temat för dagen, för det var en modig liten tjej även i bassängen. Här går det undan. Simborgarmärke i sikte. Nja, vi kanske ska ta Sköldpaddan först...


Så var det då det här med mat igen. Hur sugen är man på att laga mat när man inte gjort nåt annat flera gånger om dagen de senaste veckorna...? Då kan man behöva lite inspiration. Och att få maten levererad till dörren känns lite som julafton... Har jag sagt att jag har svårt att släppa julbubblan...?


Första vardagsveckan i januari. Soppa på potatis- och purjolök. Känns väl så där. Eller? Nja, faktiskt riktigt gott. Tyckte maken och jag. Barnen föredrar tomatsoppa och frikadeller. Och vilken tur. Det fanns en låda med sånt i frysen! Vardag var det ja.

Imorgon.

Inga kommentarer: